Vit chokladmoussetårta med browniebotten och hallonpannacotta

När det här receptet dök upp i Svenska Dagbladet för några veckor sedan visste jag att den tårtan måste jag göra. Jag menar choklad, hallon och choklad, eller som jag säger, fett och socker- kan det bli bättre? Tårtan kan vara lite trixig framför allt att få ihop lagren. Jag valde att låta de olika delarna stelna i kylen medan originalreceptet säger frysen. Jag råkade ut för att den vita chokladmoussen "gled av" hallonpannacottan (ingen vacker syn i tårtkartongen) och det undviks troligen om man lägger de frysta delarna på varandra då de "tinar" i varandra. Och utav äggvitorna som blev över från den vita chokladmoussen gjorde jag de här marängerna som jag sedan dekorerade tårtan med.

Jag gjorde receptet på halva mängden och använde en 20 cm form som de skriver att man ska göra i receptet och tårtan blev väldigt hög. Nedan skriver jag dock ut receptet i sitt original och vågar knappt ens tänka på hur hög den blir då...

Vad mer kan jag säga om den, förutom att den var otäckt god och att man tog alldeles för stora bitar av den? Jo, gör den gärna dagen innan ni ska äta den, tårtor blir alltid godare om de får dra in smakerna.

Beredda? Nu kör vi!



Vit chokladmoussetårta med browniebotten och hallonpannacotta 8-10 bitar (tänk hellre 18-20, den är väldigt mäktig)
Liksom originalreceptet så tar jag de olika bottnarna var för sig

Brownie
Du behöver:
240 gram osaltat smör
230 gram 56%- ig choklad
200 gram ekologiskt strösocker
200 gram farinsocker eller råsocker
200 gram hela ekologiska ägg
300 gram vetemjöl, tillsatsfritt
300 gram hackade valnötter, ekologiska om du hittar

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader.

Börja med att hacka valnötterna eller krossa dem genom att banka hårt på påsen med en kavel eller liknande tills du får mindre bitar.


Blanda sedan ihop alla torra ingredienser


Smält chokladen och smöret tillsammans i ett vattenbad (när man har ett kärl ovanför en kastrull med kokande vatten)




Smält ordentligt och blanda sedan ner ägget och sedan de torra ingredienserna






Rör tills samtliga ingredienser blivit ordentligt blandade och smeten blivit lite lätt glansig.


Smörj sedan en springform med smör


häll ner browniesmeten


Grädda den sedan i mitten av ugnen i cirka 8-10 minuter eller tills den stelnat i mitten. Ta ut och låt svalna.


Hallonpannacotta
Du behöver:

5 dl vispgrädde, ekologisk 40%
500 gram hallon (receptet säger frysta men ta färska p.g.a. fusket med frysta hallon)
saft från en citron
200 gram ekologiskt strösocker
50 gram honung, svensk
8 gelatinblad

Börja med att lägga gelatinbladen i kallt vatten (föl instruktionerna på paketet)


Koka under tiden upp grädde, socker och honung. Notera hur färgen går från vit till lätt gul under kokningen.




Ta kastrullen från plattan och lägg ner de blötlagda gelatinbladen och pressa därefter ner citronsaften. Rör om ordentligt.




Ha sedan i hallonen. I originalreceptet har de mosat alla hallon. Jag valde att dela upp så att hälften av hallonen rördes ner hela (blir klart snyggare) och resten mosade jag med hjälp av en ballongvisp.








Fyll pannacottan i en tårtring. Jag fyllde den i samma tårtring som jag hade browniebotten i. Frys in eller lägg in i kylen i minst fyra timmar.


Vit chokladmousse
Du behöver:

50 gram hela ekologiska ägg
140 gram ekologisk äggula
1,8 dl sockerlag (lika delar vatten och socker kokas upp)
700 gram vit choklad
5 dl vispgrädde
4 gelatinblad

Gör så här:
Täck en tårtring med plastfilm/gladpack. Tårtringen ska ha samma form och diameter som den första.


Gör sedan iordning sockerlagen genom att koka lika delar vatten och socker tills sockerkristallerna löses upp.


Vispa sedan de hela äggen, äggulorna och sockerlagen över vattenbad tills det når 80 grader.






Vispa det sedan kallt med hjälp av en elvisp.




Smält den vita chokladen över ett vattenbad. Jag brukar använda såna här smidiga små pellets, smälter mycket fortare.




Vispa grädden lätt och lägg gelatinbladen i kallt vatten (följ instruktionerna på förpackningen)


Värm lite av grädden (10%)och ha i gelatinbladen. Rör om tills de smält.


Blanda samman äggvispet, chokladen och grädden försiktigt till en mousse (var försiktig på handen då man inte vill slå ut luften ur moussen)






Fyll sedan tårtringen med den vita chokladmoussen.


Lägg in i frysen alteranativt lägg in i kylen minst 4 timmar.

Dags att montera
Lägg ihop tårtan, browniebotten, hallonpannacotta och sist den vita chokladmoussen. Om man gör som jag och bara låter moussen stelna blir den väldigt "vobblig" och geléaktig och svår att lyfta, det gäller att ha båda händerna till hjälp. Försök få den så rak som möjligt och snygga sedan till med en kniv. Dekorera med maränger eller färska hallon.

Och voilá, snygg, god och imponerande- vad mer kan man önska?




Kommentarer

Populära inlägg