Niklas

Om jag skrev om Ekstedt igår som jag var på för alldeles för länge sen så ska jag idag skriva om Niklas Ekstedts andra restaurang Niklas. Niklas ligger på Regeringsgatan 66 och är relativt ny (ett år). Tidigare hade han en restaurang på samma ställe, men för ett år sedan gjorde man om konceptet, döpte om restaurangen till Niklas och numera ändrar man menyn relativt ofta baserat på de resor Ekstedt gör tillsammans med bl.a. köksmästaren. Man har hittills hunnit med bl.a. amerikanska veckor och nu när vi var där var temat franskt. Vill du hinna testa den menyn är sista chansen idag tror jag då man stänger för sommaren och bygger om litegrann.

Ska man gå på lite finare ställen ska man också byta om så svidade om från jobboutfiten


till en lite mer fancy outfit (och en surare min) till kvällen. Och kilklacksskor.


Inser att mina fötter är extremt bortskämda med tygskor och ballerinaskor, klarade knappt ens av att gå 20 minuter i högklackat. Men men, det är en helt annan historia och nu fokuserar vi på Niklas.


Den franska menyn, behöver jag ens nämna hur svårt det var att välja?!?

Inredningen inne på Niklas skiljer sig lite från Ekstedt i det att det här känns lite mer modernt och mer traditionellt. Jag tror det blir ett plus att de byter ut de höga borden mot låga då det efter ett tag är lite jobbigt att sitta med fötterna dinglande.




Precis som på Ekstedt har de ett bra utbud av alkoholfria drycker (och bra vinlista och ölutbud också, ångrar nästan att jag inte tog öl) där man bl.a. kunde välja mellan olika lemonader med smak av citron/lime, ingefära och granatäpple. Jag satsade på ingefära och fick in en lagom söt, lite rivig och uppfriskande lemonad som passade perfekt till maten.


Sen kom brödet in, med vispat smör. Vispat smör som man själv gör alltför sällan, lätt, fluffigt och så gott!!! Och världens roligaste brödkorg. Vi fick lite extra bröd att ha till förrätten...


som var ört- och vitlöksmarinerade sniglar.


till det passar det utmärkt att ha bröd att suga upp den goda såsen med. Och sniglar ska man definitivt passa på att äta när det finns på menyn och de här var perfekt tillagade, spänstiga, god sås och lite krisp med ströbrödet. Stort plus att det går bra att dela på en förrätt!!

Till varmrätt tog vi mörad biff med pommes frites och bearnaisesås.




Perfekt grillat kött (för oss som gillar medium rare) och en rejäl köttbit likaså med en bra fettkappa. Till det en skalad (!!) ugnsgrillad tomat som blivit lite lätt söt. Till det pommes frites som smakade lätt av lök och bearnaisesås. Jag tycker att det här med bea är svårt, oftast blir den väldigt fet (inte konstigt med allt smör) och inte alls god (jag avgudar annars bean på Grill) men den här var perfekt tempererad, bra konsistens och kändes väldigt lätt (skönt att man kan lura sig själv).

Till dessert togs det in rostad mandelglass och Madeleinekakor.




Madeleinekakor har jag velat prova i evigheter, de känns väldigt franska (och hur många har inte läst om Marcel Proust i gymnasiet hur han åt Madeleinekakor och mindes sin barndom) men inte ens när jag var i Paris så provade jag det (mest för att det fanns så många andra kakor och bakelser att prova). Men det var värd väntan! Vi tyckte först att efterrätten tog lite lång tid men förklaringen kom med det lilla knytet, Madeleinekakorna var nybakta och alldeles varma. Otroligt goda med lätt citronsmak och i en perfekt storlek (fick höra att jag såg ut som en ekorre när jag knaprade på en kaka, men det kan man leva med, ekorrar är söta). Hur kan man beskriva den, som en blandning mellan muffins och sockerkaka men mycket saftigare. Är helt klart inspirerad att köpa en Madeleineplåt.

(och på tal om franska bakverk så hade de börjat sälja caneléPetite France, en väldigt god kaka med smak av vanilj och rom)

Men för att sammanfatta, Niklas, väl värt ett besök med god mat, trevlig atmosfär, toppen service (på tal om ingenting så har de jättesnygga förkläden från Sandqvist ) och bra utbud på dryck. Ska bli spännande att se vad nästa matäventyr blir! Jag hoppas på något sydamerikanskt!


Kommentarer

Populära inlägg