Time for thai på Thaibåten

Det är intressant hur snabbt man faller tillbaka in i sina gamla singelvanor med att äta ute ofta, hitta på saker efter jobbet och det är då man undrar varför man slutade med sånt bara för att man var två. Bara för det betyder det ju inte att man är en utan man kan ju göra saker på sin egen hand. Den här månaden blir det äta ute rätt mycket, dels har jag ju nappat på flera bra erbjudanden på flera bra ställen i stan och sen känner jag att på sommaren ska man vara ute och ha det roligt och inte sitta hemma och kura, det gör man så bra resten av året. Och lika bra att passa på, man vet aldrig när sista singelsommaren kommer.

För att inleda sommarens äta ute säsong så var jag med några kompisar och käkade på Thaibåten vid Skanstull i förra veckan. Solen sken, vattnet glittrande och maten var stark.


Thaibåten ligger längs med Hammarbykanalen nära Skanstull och tips är att du går nerför Östgötagatan från Ringvägen. Vi gick lite fel väg och irrade runt ett tag innan vi hittade rätt. Tips två är att boka bord. Vi var där en helt vanlig veckodag vid halv sex och det var redan fullt när vi kom fram.

Väl framme så är inredningen som en twistad version av en thailändsk restaurang med trämöbler, lite Buddhabilder och exotiska inslag av palmer och galna färger lite överallt. Att jag tog grön curry var ingen överraskning men extra kul var att två av mina kompisar också tog det och den ena deklarerade att det var hennes favoritcurry nu. Tyvärr fick jag in fel mat först men detta avhjälptes snabbt och fick även in min curry extra stark, och den var extra stark. Små piri- piri chili nedhackade i Eat me style gjorde att det brände fint i magen.


En annan av vännerna tog sweet & sour med räkor

Eftersom han insisterade; armbågen på bilden tillhör personen som dricker öl, hujedamej

men hon ångrade att hon inte tog samma som vi och fick en fin mixtallrik utav våra olika curryrätter (väldigt stora portioner). Jag som aldrig äter tigerräkor numera p.g.a. miljöskäl tänkte att jag kunde ta en liten stjärtbit (man kan äta tigerräkorna med skalet på då det innehåller mycket kalcium) men blev bestraffad på en gång genom att spilla ner min vita blus (yes diskmedel fixar dock alla fläckar, smörj in fläcken med yes och låt suga in tills det är dags för tvätt).

Och till thaimat måste man ha öl, dels för att det är så grymt gott men också för att det tar ner hettan i maten. Valde mellan Singha och Chang men fastnade till slut för den lite lättare Singhan.


Maten var god, men servicen väldigt förvirrad, först fel mat och sen när vi skulle betala insåg vi alla att vi kunde ha kört en springnota då servitrisen redan trodde att vi betalt. Sen borde man få ett lite roligare bord som större sällskap då vi hellre hade trängt ihop oss mer och fått sitta ute alternativt längs med sidorna på båten. Men man kan inte få allt och bortsett från det ett bra häng för sommaren.

Lika livat har det inte varit idag som varit helt galen och som slutade med att jag fick sova en timme när jag kom hem p.g.a. migränattacken från helvetet. Ska bli skönt att det är tisdag snart.

Kommentarer

Populära inlägg