Bullar med björnbärs- och svartavinbärsfyllning med vit choklad och toppade med citronsocker

Ibland när man ska baka går det inte riktigt som man tänkt. Jag hade till den här bullsatsen planerat två fyllningar, en med pistagesmör som inte alls blev som jag ville och sen den hör där jag skulle haft lemoncurdfyllning och vit choklad toppat med vanligt råsocker. Men, när man är emot konserveringsmedel och gärna gör saker själv så håller inte allt så bra och när jag öppnade burken med curden var den täckt med ett fint lager mögel och där stod jag med en utkavlad bulldeg. Som tur är har jag alltid ett stort syltlager hemma där jag snabbt letade upp björnbär och svarta vinbär, rörde ihop, slängde på den vita chokladen och då jag var sugen på det syrliga från citronen rev jag citronskal på mitt zestjärn och blandade med råsocker. Det fick sen stå och dra in i cirka 20 minuter. Det här var också en ren chansning då jag var lite orolig att skalet skulle bränna i ugnen, men det blev jättebra resultat och klart en av de godaste bullarna jag ätit någon gång (och jag har ätit många). Tänk att ett misstag kan visa sig få så bra utfall, ibland kan de saker vi inte planerat för bli de allra bästa...

Om ni undrar över degens färg, jag har använt lantvetemjöl från Warbro kvarn som är lite mörkare i tonen än "vanligt" vetemjöl och sen har jag i Bourdiersmör smaksatt med Madagaskarvanilj som komplement till det vanliga smöret och det har också gett sin färgton till degen, men, den ser lite nyttigare ut än en helt vit deg och då är det alltid okej att ta en bulle till.

Själva degreceptet kommer från Heléne Johanssons bok Sötebröd från Brunkebergs bageri. Jag kommer, om jag använder receptet igen, var inte helt förtjust i det, att minska på mjölkmängden i fördegen till 500 gram och istället öka på i steg 2 vid behov. Upplevde degen som alldeles för kompakt och hade velat ha den luftigare. Sen ska mjölken enligt mg vara rumstempererad då det är en fördel för jäsningen om alla ingredienser väger samma sak.

Misstagsbullar cirka 30 stycken

Du behöver:
Steg 1
50 gram ekologisk jäst ( finns i välsorterade mataffärer)
500 gram rumstempererad ekologisk mjölk 3%
700 gram vetemjöl tillsatsfritt eller ekologiskt
25 gran ekologiskt strösocker

Steg 2
Fördegeb från steg 1
500 gram ekologiskt eller tillsatsfritt vetemjöl
200 gram rumstempererat osaltat smör (jag hade i 75 gram osaltat och 125 gram Bourdiersmör)
175 gram ekologiskt strösocker
1 ekologiskt ägg, rumstempererat
20 gram malda kardemummakärnor
10 gram salt, tillsatsfritt

Fyllning
450 gram sylt, jag körde 50/50 av björnbär och svarta vinbär
75 gram vit choklad pellets

Topping
Zestjärn från en ekologisk citron ( är den inte ekologisk- tvätta skalet noggrant)

Gör så här:
Steg 1
Lös upp jästen i mjölken.



Ha i mjöl och socker och blanda så att ingredienserna precis går ihop.







Täck över med bakduk och låt jäsa 30 minuter eller tills dubbel storlek.

Steg 2
Blanda ner de övriga ingredienserna i fördegen. Jag blandade ihop alla torra ingredienser i en bunke för sig.













Arbeta degen tills den känns smidig och elastisk. I maskin 12-15 minuter och för hand 15- 20 minuter.

Låt degen vila i 25-30 minuter. Därefter är det dags för fyllningen.

Jag gillar mindre bullar och börjar med att dela på degen ( den andra används till pistagefyllningen). Bred ut sylten med hjälp av en slickepott. Sprid sedan ut chokladpelletsen jämnt på degen. Rulla ihop till en tajt rulle och dela degen i cirka 3 cm tjocka skivor.


Blanda ihop de båda sylterna













Lägg i muffinsformar på en muffinsplåt så håller de formen under gräddningen och låt jäsa i en timme.



Under tiden använder du zestjärnet på en citron. Som sagt, använder du inte en ekologisk måste du tvätta skalet noggrant. Blanda ner sockret och låt dra ihop.

Pensla bullarna med ett uppvispat ägg. Strö sedan blandningen över bullarna, ha in i ugnen 12-15 grader.





Ta ut, låt svalna av och njut! Magiskt goda!!!





Kommentarer

Populära inlägg