Patatas bravas

¡Hola los todos! Varje år vi är i Sitges så brukar vi alltid äta på Nem och där har de världens bästa patatas bravas. Jag har länge tänkt att jag ska kopiera det receptet men har aldrig riktigt vågat fråga om receptet. I juni nu när vi var nere tog vi med oss min storebror och hans fantastiska sambo dit och och båda tyckte att det var bland de bästa bravasen de ätit. Så till midsommar bestämde jag mig för att nu ska det testas med recept. Det här är min tolkning, kanske att jag nästa gång vill blanda ut créme fraîchen med yoghurt.

Men nu kör vi- patatas bravas med inspiration från Nem

Patatas bravas

Du behöver:
5 potatisar, fast och av lite större modell
Rapsolja
65 gram sambal oelek ( en liten burk)
1 dl ekologiska passerade tomater
1 dl ekologisk créme fraiche
En handfull mynta

Gör såhär:
Koka potatisen.



Halvera eller skär i större klyftor. Gröp ur potatisen lite lätt så hålls såserna på plats sen.



Häll på rapsolja och rör om ordentligt så att potatisen täcks. Lägg in i ugnen på grillfunktion, högsta temperaturen tills de blir gyllene och rostade.





Under tiden blandar du sambal oelek och passerade tomaterna. Vill du ha en mindre stark sås ha i mer passerade tomater.



Plocka och hacka även myntan. Köp gärna i en asiatisk butik, den är oftast mer smakrik jämfört med den mesiga i kruka man köper i matbutiken.



Sprid tomatröran jämnt över den varma potatisen.



Ha sedan på créme fraiche, sprid även denna jämnt.



Strö sedan över myntan och servera med en gång tillsammans med en kall cava, slut dina ögon och tänk på Spanien.




Kommentarer

  1. Hej!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,

    Emilie
    Hittarecept.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den fina kommentaren! Fixat och klart :)

      /Alexandra

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg