Tarta de alamandra

Under det senaste året har jag gått och läst spanska, dels av ett intresse för språk men även då jag semestrat rätt mycket i Spanien de senaste åren. Så för att kombinera intresset för mat och spanskastudierna så köpte jag under senaste Barcelonaresan Elle gourmet, dvs den spanska upplagan av Elle mat & vin. Jag tänker att måste man översätta alla recept så lär man sig ord samtidigt. Muy bien!

Det recept jag för nedan var en ren lyckträff. Jag hade i Barcelona börjat fundera på en bra efterrätt till midsommar och ville ha någon tartelette, mandel eller mandelmassa och jordgubbar. Det här receptet är perfekt och kombinerade alla tre. Använd dock en mindre pajform än mig, tror 22 cm i diameter räcker.

Tarta de alamandra

Du behöver:


En pajform 22 cm i diamater

Till pajskalet:

160 gram mjöl, ekologiskt eller tillsatsfritt
120 gram osaltat smör
20 gram ekologiskt socker
1 ekologiskt ägg
Lite mandelmjöl och vetemjöl

Till smeten:

1 ekologiskt ägg
50 gram ekologiskt socker
50 gram mandelmjöl
2 msk grädde, ekologisk
250 gram jordgubbar

Gör såhär:
Värm ugnen till 180 grader.

Blanda mjöl, socker och smör till en sandig konsistens i en matberedare. Tillsätt ägget och blanda ihop till en jämn klump.









Kavla ut degen jämnt på ett mjölat bakbord. Med hjälp av kaveln för över degen till pajformen (som med fördel kan vara täckt med ett bakplåtspapper) och täck botten och sidor. Min deg gick sönder och då får man bara försöka lappa ihop så gott det går. Nagga degen med en gaffel och häll sedan lite mandelmjöl i botten.











Gör sedan fyllningen. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mer mandelmjöl och grädden och rör till en jämn smet. Häll ut det i pajskalet.







Noppa jordgubbarna, halvera dem (är de jättestora så dela dem i fyra) och tryck ner i fyllningen.





Grädda i mitten av ugnen 30-40 minuter.

För att se om kakan är klar tryck på den lätt i mitten. Är den fortfarande mjuk så låt den stå inne ett tag till.



Låt kakan svalna innan du serverar den antingen tillsammans med vaniljglass, lättvispad grädde eller créme chantilly (lättvispad grädde med vaniljsocker).





Kommentarer

Populära inlägg