Chokladrutor

För några år sedan sålde svenskt smör lite småböcker om bröd och kakor, köpte de och la dem i hyllan. Sen hamnade jag i mitt småkakerace som jag har nu och bestämde mig för att titta i den och hittade det här receptet på Chokladrutor. Har modifierat det lite och har bl.a. bytt ut kakaon mot smält choklad och var ett tag inne på att även karamellisera hasselnötterna (d.v.s. göra en lag i stekpannan med socker, vatten och lite lite smör och steka hasselnötterna däri) men valde att hoppa det. Resultatet blev en slags kladdkaka i kakform och jag tror att jag ska öka upp mängden mjöl till nästa gång för att få dem att bli sådär knapriga. Det och att vara duktigare på att sprida ut hasselnötterna över hela kakan då den flöt ut lite i ugnen. Men annars, jättegoda, eller som jag brukar säga farligt goda. Hade tänkt ge bort några nästa helg men måste nog gömma lådan så jag inte äter upp dem själv.

Nu kör vi!

Chokladrutor
Du behöver:
100 gram hasselnötter
100 gram osaltat smör, rumstempererat
1½ dl strösocker
1 ekologiskt ägg från frigående utomhushönor
90 gram vetemjöl, ekologiskt eller tillsatsfritt
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker (gör gärna eget, det är riktigt enkelt)
80 gram 70%-ig choklad

Gör såhär:
Börja med att dra upp ugnen på 200 grader.

Hacka hasselnötterna. Hur stora biar du vill ha bestämmer du själv, jag gillar att ha dem lite mer grovhackat.


Rör smör och socker pösigt tills det nästan vitnar.


Tillsätt ett ägg och vispa ihop.


Blanda ihop mjöl, bakpulver och vaniljsocker.


Och rör ner detta i smeten, rör tills ingredienserna blandat sig.




Smält chokladen i ett vattenbad och när det har smält så rör du ner det i kaksmeten och rör om ordentligt.




Bred ut smeten på ett bakplåtspapper cirka 25x30 cm.


Strö över nötterna.


Lägg in plåten i ugnen och grädda i 10-12 minuter. Ta ut plåten och skär upp i lagom stora bitar innan kakan svalnat (vad som är lagom är helt individuellt).






Och så här blev de.


Som sagt, receptet utlovade att de skulle vara lite mer knapriga, kan bero att jag hade fel gradantal i ugnen och att jag hade i smält choklad men riktigt riktigt goda. Testa de, du kommer inte att ångra dig!

Kommentarer

  1. Oj så sugen jag blir! Ser väldigt gott ut!

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  2. Tror nästan att de var de godaste småkakorna jag ätit, även fast de inte blev som de skulle :)
    Kram.
    Alexandra

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg