Kolasnittar

Fick frågan häromveckan om jag inte gör egna recept, alltför sällan, är nog mer inne på att ta recept som finns och göra om de efter eget huvud som att byta ut sockersorterna eller addera lite mer av en krydda. Det här receptet på kolasnittar som kommer från Leila Lindholms A piece of cake innehåller exempelvis strösocker, saltat smör och en tsk ingefära. Jag har istället valt att ta råsocker (som ger en ökad knäckighet), osaltat smör (vill ju slippa tillsatserna) och nästa gång jag gör det ska jag definitivt ta med ingefära, jag älskar hettan.

Annars är jag inne i en småkakeperiod just nu. Vill baka men har inte riktigt tiden för det och då passar det perfekt med småkakor som oftast går fort att göra och som sagt går att ändra i recepten efter eget tycke. Bakningen just nu är också ett sätt att rikta tankarna åt ett annat håll.

Men, nu kör vi:

Kolasnittar
Cirka 25 stycken

Du behöver:
100 gram mjukt osaltat smör
1 dl råsocker eller cassonadesocker
2 msk ljus sirap
135 gram vetemjöl, tillsatsfritt eller ekologiskt
½ tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker, gärna hemmagjort
1 tsk malen ingefära (eller mer om man vill ha lite mer tryck i kakorna)

Bakplåtspapper

Gör såhär:
Börja med att ta ut smöret i god tid så att det hinner bli mjukt.

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa det mjuka smöret, sockret och sirapen krämig. Det är nu Kitchen aiden är perfekt, annars kan du använda en vanlig elvisp eller om du har starka armmuskler...



Blanda ihop mjöl, vaniljsocker, bikarbonat och ingefära.



Sikta ner de i smörblandningen.



Och vänd ner det i smeten tills det blir en kompakt men ändå "blöt" deg.



Ta upp degen på ett bakplåtspapper och dela den i två degar. Jag skulle kanske rekommendera att man tar i tre delar om man vill ha lite smalare kakor. Tryck till längderna så att de plattar till sig lite.



Räffla degen med en gaffel. Och ta i ganska hårt då de lätt försvinner när kakorna gräddas.



Lägg in kakorna i mitten av ugnen i 12-15 minuter tills de gräddats gyllene.



Låt de svalna litegrann och skär dem sedan längderna på snedden.



Låt kolasnittarna svalna helt på plåten.



Och njut! Goda, lagom söta, lätt knäckiga samtidigt som de smälter i munnen! Gör i helgen och njut av dem till Mellot istället för godis och chips.

Kommentarer

Populära inlägg