Skaldjursfond

Att koka egen fond känns som det ultimata där man tar tillvara på allt som finns på det man tillagar, man äter köttet, kokar fond på benen eller skalen och inget går till spillo. Sen börjar man läsa recepten och man ska ha ditten, datten och så blir man nästan trött innan man börjat. Det leder mig in på historia nummer 2, jag har gått och suktat efter Lotta Lundgrens kokbok Om jag var din hemmafru, men andra inköp har kommit emellan men sen dök den upp på rean och den bara ropade till mig: KÖP MIG! Ta med mig hem, så det gjorde jag och fy vad jag verkligen gillar den. Enkla fräscha recept och så snygga bilder, gillar att hon frångår det här stereotypa hej här står jag och ser lite söt ut i kokboken eller hej, här står jag och är sådär värdinneperfekt och inbjudande utan att det är sexiga bilder, för faktiskt, mat kan vara riktigt sexigt och med ens kände jag att min nya profilbild med slickepotten inte var så farlig. Kanske kommer det mer bilder på mig också i mitt fina röda läppstift. I alla fall, köp den boken. Men, det jag skulle komma till var att i boken har hon recept på en skaldjursfond som var sådär enkel som man vill ha det och efter att ha samlat på räkskal ett bra tag nu så såg jag min chans.

Så nu kör vi!

Skaldjursfond
Du behöver:
Räkskal (jag hade runt 800 gram)
2 lökar (jag tog rödlök)
vatten

Gör såhär:
Har du räkorna i frysen så ta fram de en stund innan så att de hinner tina. Ha under tiden på ugnen på grillfunktionen 250 grader.
Lägg räkorna i en långpanna.


Och ha dem i ugnen i 10 minuter eller som hons kriver i boken, tills man inte står ut med doften. För det luktar apa om räkorna. Tänk lördagsmorgon då du inser att du glömt dra igen påsen med räkskalen som ni åt kvällen innan...

Under tiden så kan du skala löken och skära den i fyra bitar.


Lägg dem i en stor kastrull. Jag hade även varit och handlat fisk till middag och fått med renset från handlaren så även detta slängde jag ner i kastrullen.




Ta ut räkorna från ugnen, nu har de blivit lätt uttorkade och vitnat i skalet.


Lägg skalen i kastrullen, ha i vatten så att det precis täcker räkorna, lägg på locket och låt sjuda i en timme (låg värme).


Efter en timme så tar du av kastrullen från plattan och silar av skalen.




Låt fonden svalna av i skålen och häll sedan upp i mindre förpackningar. Jag använde såna där fryspåsar för isbitar.




Lägg i frysen och ta fram vid behov.

Ska bli väldigt intressant att se hur resultatet blir, men nu kan jag i alla fall säga att jag har kokat egen fond.

Kommentarer

Populära inlägg