Rödvinssås

Jag har alltid gjort rödvinssås genom att först karamellisera lök och sedan ha i rödvin och resterande ingredienser. Enligt ko Ken Leif Mannerström är detta lite av en dödssynd. Inget socker i rödvinssåsen. Så i år har jag snott ett recept från Johan Hedbergs blogg Matgeek som jag tänkte testa och kan konkludera med hans tips, såsen blir helt klart bättre ( samma sak med grytor) om man gör den dagen innan eller som jag, startar med den direkt efter frukost. Den blir kanon i smakerna om den får puttra hela dagen. Jag kan dock sakna vitlök i såsen och det var även något jag valde att slänga i själv. Jag valde också att använda viltfond då jag gillar den smaken mer ( nästa gång blir det ekologisk oxfond som man kan köpa i butik). Recept är till för att förädlas och anpassas till en själv och ens egna smaker. Det viktigaste är att man vågar testa, våga misslyckas men också lyckas.

Rödvinssås 4 portioner

Du behöver:

1 msk osaltat smör
3 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
4 dl rödvin
1 lagerblad
1 kvist färsk timjan
3 dl viltfond
Salt
Peppar
2 msk smör
ev 1 msk maizena

Gör så här:

Smält smöret (1 msk) i en kastrull eller järngryta på medelvärme.

Skala och dela lökarna.



Fräs dem lite i smöret. De ska inte få färg, utan bara bli lite lätt glansiga.



Slå på vinet och lägg i lagerblad samt timjan. Koka sakta ner tills 1 dl vätska återstår.



Häll i viltfonden och reducera (koka bort) tills hälften återstår.



Sila av såsen.



Smaka av med salt och peppar.

Blanka såsen med smöret (2 msk) som rörs ned i såsen (valfritt moment).





Red eventuellt med lite maizena (det gjorde jag). I originalreceptet står att man ska röra ut i vatten men jag tyckte det funkade att ha i direkt i såsen. Se bara till att du rör om ordentligt så det inte blir klumpar. Låt sjuda ett par minuter så såsen tjocknar.





Kommentarer

Populära inlägg