Pepparkaksbiskvier

Som jag skrev i förra inlägget så har jag haft julfika helgen första advent för tredje året i rad. Även om det är mycket jobb (i år kände jag att stressen tog lite överhand) så är det alltid kul att träffa nära och kära, en del som man inte sett på ett tag och en del som man ser nästan varje dag och prata. Insåg att större delen av min tid spenderades i köket, men gillar att hänga där inne när man har gäster. Buffébordet brukar dra till sig människor och det är en bra cirkulering :) Till i år gjorde jag en massa nya godsaker och bl.a. pepparkaksbiskvier speciellt till en kompis som är glutenallergiker. Kruxet är att jag själv blivit allergisk mot stenfrukter och är fortarande lite oklar med vad jag tål och inte tål, tål hasselnötter men inte äpplen och mandel) och när jag gjorde själva bottnarna så tänkte jag mig inte för och smakade på mandelmassan- inte smart. Men ingen fara skedd då jag inte hann svälja ner det. Men, för er som inte är allergiska är det här en kanonkaka! Receptet kommer från senaste numret av BAKA (6/2014).

Nu kör vi!

Pepparkaksbiskvier
cirka 30 stycken

Du behöver:

Pepparkakstryffel:

100 gram mjölkchoklad av god kvalité
90 gram ekologisk mörk choklad av god kvalité
100 gram ekologisk vispgrädde
20 gram ekologisk honung
15 gram pepparkakskrydda

Biskvibottnar:
300 gram mandelmassa av god kvalité (gör du egen använder du 150 gram mandelmjöl och 150 gram ekologiskt socker samt lite vatten)
30 gram äggvita

Dekorering:
Kanel

Gör såhär:

För att göra pepparkakstryffeln börja med att hacka ner all choklad i mindre bitar.

Koka grädde, honung och kryddor som de sedan häller över chokladen och rör tills all choklad smält. Låt blandningen stå i kylskåp i minst tre timmar.





Gör under tiden mandelbiskvibottnarna. Vill du göra egen mandelmassa är det superenkelt. Mixa lika delar mandelmjöl med lika delar socker (det här fallet 150 gram av vardera) och mixa i matberedare, tillsätt lite vatten så att mandelmassan går ihop. Blanda sedan ner äggvitan och rör till en slät smet.







Fyll en spritspåse med massan och spritsa ut runda bottnar på en bakplåtsbeklädd plåt. Har du problem att fylla spritspåsen med en hand kan du ha den över en vattenkanna eller annat som du kan använda som ställning.







Sätt ugnen på 175 grader, låt den värma upp och grädda sedan bottnarna mitt i ugnen 12-15 minuter eller tills de blivit gyllenbruna. Låt de svalna en stund på plåten och lossa de sedan från bakplåtspappret och lägg dem på ett galler med den platta sidan upp och låt svalna.



När bottnen svalnat och chokladen tjocknat är det dags att montera. Jag använde en stjärntyll till tryffeln, ha de på ett bra underlag så att de inte glider runt, tryck spritsen lite lätt mot botten och tryck ut fyllningen. Träna på rent bakplåtspapper om du vill, det ser lätt ut men kan vara svårt att få till det rätta handlaget.





Voila! Färdiga och redo att mumsas. Avsluta med att pudra lite kanel på toppen.



Kommentarer

Populära inlägg