Pepparmintrutor

När man tänker på julen tänker man ofta grandoft och doften av tända ljus. Tänker man på dofter så tänker jag glögg, saffran och pepparmint. Hur många av oss hänger inte upp candycanes i granen (som i en riktig Piff & Puff julgran), ha ha, det kanske bara är jag och det är samma candycanes som åker upp år efter år. För att dra lite långa paralleller så har jag redan nu börjat fundera på att klä granen. Brukar alltid vänta till 23 december med att klä granen men i år blir det nog lite tjuvstart. Inte för att jag inte har tid utan mer att jag vill komma in i julmyset lite tidigare. Fram tills att jag funderat klart kan jag mumsa i mig de här goda pepparmintrutorna som kommer från Roy Fares senaste bok Delicious.

Nu kör vi!

Pepparmintrutor 16 stycken

Du behöver:

Botten:

140 gram oreokex
50 gram osaltat smör

Chokladtryffel:
200 gram mörk choklad av god kvalité
200 gram ekologisk vispgrädde
25 gram glykos

Pepparminttryffel:
75 gram rumsvarmt osaltat smör
180 gram ekologisk florsocker
25 gram ekologisk mjölk 3%
pepparmintolja efter smak (finns i välsorterade livsmedelsbutiker)

krossade polkagrisar att dekorera tryfflarna med

Gör så här:

Börja med att göra botten till kakorna. Sätt ugnen på 205 grader. Kör kexen hela i en matberedare tills de blir fina smulor.





Smält smöret i en kastrull och blanda med smulorna.





Fördela blandningen i en bakform 20x20 cm och platta och jämna till ytan med baksidan av en sked. Jag valde att använda en av mina breda plastskedar. Grädda mitt i ugnen i åtta minuter, ta ut och låt svalna helt.





För att göra chokladtryffel så hackar du chokladen och lägger den i en bunke.



Koka upp grädde och glykos i en kastrull och häll ner i bunken. Låt stå i någon minut och blanda sedan ihop till en fin tryffel med slickepott eller stavmixer.









Täck tryffeln med plastfolie och låt chokladtryffeln bli ljummen i rumstemperaturen.



För att göra pepparmintstryffeln så vispar du smör och florsocker fluffigt i en bunke. Tillsätt mjölken och vispa ihop till en jämn och fin fyllning. Blanda ner en pepparmintsolja tills du tycker att du fått den rätta smaken. Och var försiktig, smaken är relativt skarp och det kan vara lätt att ha i för mycket.





Börja sedan montera. Fördela pepparmintsfyllningen jämnt över botten och låt stå i kylen i 30 minuter. Använd en slickepott. Jag började använda sked men då fastnade pepparmintsfyllningen och sen kom botten i fyllningen. Man vill bibehålla en vit slät fyllning.



Häll sedan över tryffeln, jämna även till denna med hjälp av en slickepott och strö över polkagrisen.





Ställ in i kylen och låt den stå i minst 2 timmar eller tills tryffeln stelnat. Skär loss kanterna och vänd försiktigt ut plattan ur formen. Dela den i bitar som är 5x5 cm stora och förvara i kylen fram tills servering.




Kommentarer

Populära inlägg