Saffransmousse

Dags för ett nytt år med nya löften och nya förhoppningar. Mitt nyårslöfte är att äta mindre kött och mer vegetariskt. Har redan tjuvstartat och kommer att försöka äta mindre kött men göra det när jag blir sugen (som om jag skulle sluta äta hamburgare, finns inte på kartan). Hittills har det blivit mycket soppor och den här veckan har jag ätit en lasagne med halloumi. Varför detta? Jag fick bihåleinflammation här i december och låg sjuk i nästan två veckor. Tack vare Netflix så kunde jag ändå roa mig om dagarna och såg då en dokumentär som heter Forks over knives som handlade om hälsoaspekterna med att äta vegetariskt och det kan ju inte skada direkt. Kommer dock inte att ge upp mjölkprodukter, för hur kan man leva utan grädde när man gör desserter?

För er som fortfarande funderar över nyårslöfte och på grund av detta missat att tänka dessert har jag ett superenkelt recept här nedan på lyxig men busenkel saffransmousse. Kexen har jag köpt från Jules Destrooper men kan rekommendera att även testa att ha mandelkex till.

Nu kör vi!

Saffransmousse 4 portioner

Du behöver:

100 gram vit choklad
2 st ekologiska äggulor
1 gram malen saffran
2 dl ekologisk vispgrädde
1 st ekologisk äggvita


Kex
Färska hallon

Gör såhär:

Börja med att smälta chokladen i ett vattenbad (när man har chokladen i en skål ovanför en kastrull med kokande vatten).



Separera äggen och mät upp grädden. Vispa äggvitorna till ett hårt skum (du ska kunna göra vända bunken över huvudet tricket utan att vitan ramlar ner, gör den det så har du världens bästa naturliga hårmousse ha ha och vispa grädden. Vispa även upp äggulorna för att få en lättare mousse. Glöm inte att diska av vispen emellan, det får absolut inte komma in fett i äggvitan.





Ta av vattenbadet från spisen. Rör ner äggulan och saffran i den smälta chokladen och rör om väl.



Rör sedan ner chokladblandningen i den vispade grädden.



Och rör försiktigt (du får absolut inte slå ut luften) ner vitan i blandningen. Rör om väl.





Låt stå i kyl fram tills serveringen. Den kan gärna göras dagen innan, då hinner både smak och färg intensifieras. Servera med någon krispig kaka och söta färska hallon.



GOTT NYTT ÅR!!!






Kommentarer

  1. Hej!

    Det där låter verkligen gott! Älskar saffran! Gjorde Leilas saffranspäron till julafton och dom blev jättegoda.
    Nu har jag skrivit ut ditt recept så jag kan prova saffransmoussen, låter supergott!

    God fortsättning på 2015
    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, bästa kryddan som finns!

      Detsamma,

      Alexandra

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg