Galette med jordgubbar och rabarber

Ingen som läst den här bloggen några gånger kan ha missat att jag beundrar Roy Fares gör. Förutom att han ser otroligt bra ut så är han begåvad ut i fingerspetsarna och gör nya spännande smakkombinationer eller gör en ny twist på något klassiskt. Till midsommar är det svenskaste vi har jordgubbar och man hittar på alla möjliga idéer att förädla den. När jag såg det här receptet av Roy visste jag att det var just det jag ville göra på midsommar och det var en succé som kommer att upprepas.

Galette med jordgubbar och rabarber 10 bitar

Du behöver:

Pajdeg
220 gram osaltat smör (kallt)
280 ggram oraffinerat och/eller ekologiskt mjöl
15 gram ekologiskt rörsocker
3 gram oraffinerat fint salt
75 gram iskallt vatten

Fyllning
3 stycken stjälkar (gärna ekologisk) rabarber - smala
25 stycken jordgubbar (jag använde frysta ekologiska som jag tinade lätt i kastrull)
30 gram maizena
220 gram ekologiskt rörsocker
Ekologiskt rörsocker att strö på och kavla ut degen på


Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader,

Gör pajdegen genom att dela smöret i små tärningar. Lägg alla ingredienser förutom vattnet i en matberedare och kör i på max hastighet i 5 sekunder, eller tills du ser att degen smulat sig.





Tillsätt vattnet och kör tills degen börjar gå ihop. Man ska se små flisor av smöret kvar. Om inte degen gått ihop i matberedaren så tryck ihop degen lite lätt, plasta och låt vila i kylen i en timme.





Under tiden gör du fyllningen. Jag använde frysta bär och började då med att tina de lätt på låg värme i en kastrull. Ha INTE i vatten. Bären avger vätska och vatten är bara överflödigt. Jag klippte sedan jordgubbarna i mindre bitar. Har du färska jordgubbar delar du de i 2 eller 4 bitar. Dra med hjälp av en kniv av det tunna skalet på rabarbern och ta även bort de tråkiga ändarna. Blanda rabarber och jordguvvar, ha sedan på rörsocker och maizena och blanda väl.







Ta fram ett bakplåtspapper. Jag gjorde inte det nu, men ska göra det nästa gång. Ha rörsocker på bakplåtspappret och kavla sedan ut pajdegen direkt på sockret på bakplåtspapper till ungefär 3 mm tjocklek. Sockret gör också att degen inte klibbar mot pappret och gör den lättare att vika in. Lägg fyllningen i mitten en bit in från kanten och bred ut försiktigt med en sked och vik över degen mot mitten.





Grädda mitt i ugnen i ca 25 - 30 min. Ta ut, låt svalna och servera med vispgrädde, hemmagjord vaniljsås eller riktigt bra vaniljglass.









Sam Smith- Like I can. Hur många gånger har man inte önskat att man haft den här på lut (och med alla fiber i kroppen självt tyckt att det var sant)?


Kommentarer

Populära inlägg