Ugnsbakad rotfruktsfrittata

Har nog inte stuckit under stolen med att jag gillar Hugh Fearnley- Whittingstall och det hör receptet kommer från hans bok Grön mat. De flesta som känner mig vet att jag efter en GI- diet ett antal år sedan åt alldeles för mycket ägg med resultatet att jag nu mår illa när jag känner doften av stekt ägg. Men frittata funkar alltid och är något jag jämt äter när jag är nere i Spanien och gärna gör hemma. Där heter det patatas bravas och är med potatis varför det hör receptet blir lite av en twist där man även har i andra rotfrukter. Även denna är god att ha med i lunchlådan och fungerar även att ha med i picknickkorgen i sommar.





Ugnsbakad rotfruktsfrittata 4 portioner

Du behöver:

600 gram blandade rotfrukter (potatis, schalottenlök, morötter, pumpa, palsternacka,motspelare, rödbetor)
2-3 hackade ekologiska vitlöksklyftor
3 msk ekologisk rapsolja
7-8 ekologiska ägg
En näve blandade finhackade ekologiska örter såsom kruspersilja, gräslök och timjan
Cirka 20 gram parmesan eller annan smakrik hårdost
Oraffinerat havssalt och nymalen svartpeppar

Gör såhär:
Börja med att sätta ugnen på 190 grader.


Jag hade i jordärtskocka men avråder från det då de inte blev mjuka under tiden i ugnen

Börja med att skära upp rotsakerna. Skala schalottenlöken eller den gula löken och kvarta eller skiva dem grovt. Skala morötterna och skiva dem 5 mm tjockt. Skala och kärna ur pumpan och skär den i 2-3 cm stora tärningar. Skala palsternacka, rotselleri och rödbetor och skär dem i 1-2 cm stora tärningar. Skär potatisen i 1-2 cm stora tärningar.

Lägg alla rotfrukterna i en ugnsform som är cirka 23x23 cm. Ha i vitlöken, salt och peppar samt oljan och rör runt ordentligt.



Ugnsstek i cirka 40 minuter (jag skulle säga längre då flera av mina rotfrukter fortfarande var stenhårda efter 40 minuter), rör om efter halva tiden, tills rotfrukterna är mjuka och delvis börjar karamelliseras.



Under tiden grönsakerna är i ugnen vispar du äggen med de hackade örterna samt salt och peppar.







Ta ut formen ur ugnen, häll äggsmeten jämnt över grönsakerna och strö över den rivna osten.







Ställ in i ugnen i 15-20 minuter, se till att äggsmeten stelnat ordentligt och ytan börjat få färg.

Låt svalna lite och servera tillsammans med en god spenatsallad.




Kommentarer

Populära inlägg