Äppel- och kanelmuffins med crumble

Är det inte något väldigt höstigt med saken av äpplen och kanel? För er som missat det så har hösten slagit till med full fart med mörka mornar och invigning av den stickade mössan. Jag saknar sommaren men tycker ändå hösten är mysig då det är en perfekt ursäkt att stanna inne, tända ljus och ha det lite mysigt. Det är också en perfekt ursäkt att bara sitta hemma och kolla på film medan vinden viner runt hörnet. För mig innebär den här hösten rätt mycket planerande och förberedelser inför olik konferenser och nu börjar jag se fram emot att den perioden är över så att jag får mer tid över till att baka och laga mat. Det har börjat klia lite mer i skaparhjärnan igen och jag har börjat tänka i termer av smak, textur, utseende igen. Men under tiden så kommer ett recept jag bakade för väldigt länge sedan. Minns inte helt var jag fått det ifrån, men vet att det inte är jag som kommit på det.

Äppel- och kanelmuffins med crumble 8 stora eller 12 små

Till muffinssmeten behöver du:

100 g osaltat smör
2 stycken ekologiska ägg
1,5 dl ekologiskt strösocker
1 tsk ekologiskt vaniljsocker
2 dl ekologisk mjölk 3%
1 stycken ekologisk citron, skalet (extra viktigt att ta ekologiskt för att slippa gifterna i skalet)
4 dl ekologiskt eller tillsatsfritt vetemjöl
2 tsk ekologiskt bakpulver
1 nypa tillsatsfritt salt


Till fyllningen:

3 stycken ekologiska äpplen
1 msk smör till stekning
2 msk ekologiskt strösocker
2 tsk malen kanel

Till smuldegen:
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl ekologiskt eller tillsatsfritt vetemjöl
1 dl ekologiskt strösocker

Gör såhär:

Sätt ugnen på 200 grader om du vill göra stora muffins och 225 grader om du vill göra små.

Börja med att vispa ägg, strösocker och vaniljsocker fluffigt.



Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. Citronskalet är lättast att ta med ett zestjärn, du vill absolut inte ha med det vita från skalet då det är väldigt bittert.







Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och sikta ner i smeten. Rör ner försiktigt (slå inte ur luften ur smeten) med hjälp av en slickepott.





Kärna ur äpplena och skär de i mindre bitar.. Stek dem i smör, strösocker och kanel. Låt svalna.









Blanda äpplena med muffinssmeten.






Gör sedan smuldegen genom att tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke.



Lägg ut muffinsformarna och fyll de till 2/3 med smet. Strö lite smuldeg/crumble på toppen av varje muffins.





Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter om du gör stora muffins, 12-15 minuter om du gör små.



Bjuder även det här inlägget på stand- up av bästa Viktor Carlsson:



Kommentarer

Populära inlägg