Fisksoppa

Förra helgen hade jag den äran att fylla år. Firade dagtid med att spela boule och äta brunch med en vän och på kvällen så var familjen över på middag. Då bjöd jag på den här soppan vars recept jag hittade i SvD. Supersmidig och enkel att göra, speciellt som det mesta av det gick att förbereda dagen innan. Ska du servera den till barn så kan du gärna vara lite försiktig med sambal oeleken.

Fisksoppa  6-8 portioner

Du behöver:
700 gram räkor utan skal
1 stor ekologisk fänkål
4 vitlöksklyftor, ekologisk
2 msk neutral olja+ 2 msk smör
6 dl torrt vitt vin (jag använde El Coto)
2 gula ekologiska lökar
2 ekologiska morötter
2 msk smör
2-3 pkt saffran (á 0,5 gram)
1/2- 1 msk sambal oelek
500 gram ekologiska passerade tomater
4 dl vatten
3 dl ekologisk grädde
salt
700 gram laxfilé

Till servering:
Créme fraîche eller aioli

Gör såhär:
Börja med att skala räkorna och lägg räkor och skal i separat skålar. Räkorna lägger du in i kylen fram tills servering. Spara skalen.


Ta fram fänkålen och skär bort den tjocka stjälkdelen i mitten av fänkålen och dela den i mindre bitar. Skala vitlöken och krossa den.



Stek räkskal, fänkålsbitar i olja och smör på hög värme i cirka tre minuter. Skalen ska gärna börja vätska av sig. Häll på det vita vinet och koka i fem minuter. Sila av fonden i en skål och pressa med en slev ur vätskan ordentligt ur skalblandningen och släng de därefter.




Finhacka sedan lök, morot och resten av fänkålen. Jag var extremt lat och körde allt i matberedaren. Stek sedan grönsaksblandningen i smör i en rymlig kastrull tillsammans med saffran och sambal oelek på medeltemperatur i några minuter. Häll på passerade tomater, vatten, grädde samt räkfonden. Sjud soppan i fem minuter och mixa den därefter slät och smaka sedan av med salt.





Jag har ingen stavmixer (som jag inbillar mig gör soppan än mer slät) så körde min i matberedaren.



Ovanstående moment gjorde jag dagen innan soppan skulle serveras och la den därefter i kylen under natten.

När soppan skulle serveras värmde jag upp den och skar upp laxen i kuber. Dra av den varma soppan av plattan och lägg i laxkuberna och låt de stå under lock i fem minuter. Laxen ska alltså inte koka utan bara tillagas långsamt i den varma soppan.



Servera soppan tillsammans med räkor och créme fraîche eller aioli samt ett gott bröd.



Kommentarer

Populära inlägg