Knäck med mandelchoklad

Jag gillar knäck men jag har lite småångest inför att dels fylla de där små formarna (jag är rätt klumpig och finlir är inte riktigt min grej) men också att det är så in i bomben hett och jag har lite ångest för att bränna mig så tycker att det här receptet från Roy Fares Delicious är fantastiskt! Du gör allt i en långpanna och det smakar gudomligt! Investera gärna i en bra sockertermometer!

Knäck med mandelchoklad

Du behöver:
450 gram smör
400 gram ekologiskt strösocker
2 gram oraffinerat salt
100 gram sötmandel av bra kvalité
300 gram mörk choklad av god kvalité, 55%

Gör såhär:
Lägg ett bakplåtspapper i botten på en form 21x30 cm, pappret ska gå upp på formens sidor.

Smält smör, socker och salt i en tjockbottnad kastrull. Koka blandningen tills den är cirka 137 grader och rör försiktigt med en träslev då och då så att inte knäcken bränner fast i botten. Har du ingen termometer kan du göra kulprovet genom att ringla ner knäck i ett glas med kallt vatten. Stelnar knäcken inom några sekunder så har den rätt temperatur. Häll smeten i formen och låt den stelna och svalna i rumstemperatur.





Sätt ugnen på 200 grader varmluft (225 grader i vanlig ugn). Häll mandlarna i en form och rosta de i 5-10 minuter eller till de fått en fin färg. Ta ut, låt svalna och grovhacka sedan.





Ta fram chokladen, grovhacka den och smält den sedan i micron eller som jag gjorde i ett vattenbad. Vattenbad är när du lägger chokladen i en metall- eller keramikskål som du lägger i en kastrull med kokande vatten.




När knäcken stelnat, torka av den ordentligt med hushållspapper annars kan det bli så att chokladen inte fäster (något min inte riktigt gjorde så torka ordentligt!!).



Bred ut chokladen jämnt ovanpå knäcken, strö över de grovhackade mandlarna och tryck försiktigt till med handen så att mandlarna fastnar.






Låt stelna i kylen. Ta sedan ut knäcken och bryt i lagom stora bitar.





Förvara torrt och ta fram när sötsuget träder in!

Kommentarer

Populära inlägg