Saffransbullar

Min dator är en evigt pågående följetong. Nu verkar nätverkskortet ha gett upp, efter jul blir det en nyinvestering! Så har i dagsläget fått låna mammas dator, nu var inte bloggen prio 1 utan att få in min sista skoluppgift innan jul.

Bakandet har inte stått stilla, har dels gjort gamla favoriter men också lite nya och har i Roy Fares vackra bok Delicious hittat världens bästa recept på saffransbullar. Har redan hunnit baka det två gånger :) jag gör alltid mandelmassa själv, det är inte svårare än att skålla mandeln, finhacka den i en mixer och sedan tillägga lika mycket socker som mandel (dvs till det här receptet 125 gram mandel och 125 gram socker), mixa ihop och eventuellt lägga till vatten för att bättre få ihop de. Jag använder också ekologisk jäst och den kan ibland ta lite mer tid på sig att komma igång så öka i sådana fall på jästiden med det dubbla.

Saffransbullar cirka 40 bullar

Du behöver:
Fördeg:
500 gram mjölk (minst 3%) , rumsvarmt
1 gram saffran av bra kvalité (gärna marinerat i alkohol sedan kvällen innan)
50 gram jäst
520 gram ekologiskt/tilllsatsfritt vetemjöl

Mandelfyllning:
250 gram mandelmassa
100 gram rumsvarmt smör
25 gram ekologiskt strösocker
3 gram vaniljsocker

Deg:
150 gram rumsvarmt smör
170 gram ekologiskt strösocker 
2 gram oraffinerat salt
320 gram ekologiskt/tillsatsfritt vetemjöl

Pensling och garnering:
1 uppvispat ägg
Pärlsocker

Gör så här:
Börja med att göra fördegen genom att i en hushållsassistenten lösa upp jästen i mjölken. Ha sedan i saffranet. Ha i mjölet och  arbeta ihop till en deg, det tar cirka 5 minuter i assistenten dubbelt så lång tid för hand. Låt fördegen vila övertäckt av en bakduk i 15-20 minuter.



 
Under tiden gör du fyllningen genom att blanda ner smöret i mandelmassan i omgångar. Ha sedan i sockret och vaniljsocker och blanda till en slät och fin fyllning.



Fortsätt sedan med degen genom att blanda ner resterande ingredienser och köra på medelhastighet tills degen är glansig och fin samt börjar släppa från kanten. Det tar cirka 10 min. Låt sedan degen vila i 10 minuter.





Jag har delat degen i två då jag inte får plats på min bakyta annars. Kavla ut degen till en rektangel på en lätt mjölad yta (degen ska vara cirka 0,5 cm tjock). Bred ut fyllningen jämnt över degen, ta tag i den övre långsidan och vik över degen. Skär sedan degen i remsor som är cirka 2 cm breda och gör små knutar genom att snurra degremsan runt två fingrar som ett litet nystan.




Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper, täck med bakduk och låt jäsa en timme.


Sätt ugnen på 200 grader (har du inte varmluft 225 grader). Pensla sedan bullarna med ett uppvispat ägg, strö över pärlsocker.



Grädda mitt i ugnen i cirka 13 minuter eller tills bullarna fått en fin gyllenbrun färg.


Låt bullarna svalna på galler under bakduk och bjud sedan någon du tycker lite extra mycket om.


Kommentarer

Populära inlägg