Gingerbread whoopie pie efter recept av Roy Fares

I senaste numret av tidningen Gourmet 1/2013 var det en special om min favoritkonditor Roy Fares där det här receptet var med och då jag har fått viss ansvar att ta med julgottis till julen och inte ville ha något stort att släpa på (utöver de karamelliserade mandlarna och pepparkakorna) så passade de här gingerbread whoopie pies:en (hur böjer man egentligen perfekta), söta som macaronger att titta på men enklare att baka. Den känsliga läsaren bör inte läsa länken, men när jag hör ordet whoopie får jag helt andra associationer, tack amerikansk film... Har i alla fall försökt googla ursprunget och hittade den här länken, whoopie kan, förutom ovannämnda förklaring, även vara ett utryck av lycka. Så whoopie deeeee doooo, nu kör vi!

Gingerbread whoopie pie, cirka 30 stycken


Du behöver:

Till kakan:

1 dl 3%- ig mjölk, ekologisk om du hittar
1 msk vitvinsvinäger, ekologisk
4 dl eller 240 gram vetemjöl
2 krm bikarbonat
1 tsk malen ingefära
1½ tsk malen kanel
1 tsk malen kryddnejlika
80 gram osaltat rumstempererat smör
1 dl farinsocker
1 ägg, ekologiskt självklart
3/4 dl mörk sirap

(jag har uteslutit muskotnöten då jag helt enkelt inte gillar smaken)


Till fyllningen:
50 gram osaltat rumstempererat smör
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
120 gram färskost, exempelvis philadelphia
skal av en citron och saften av 1/2 citron


Gör så här:
Börja med att ta fram smöret i god tid.

Ha sedan på ugnen på 180 grader.

Gör sedan kaksmeten genom att först blanda mjölk och vitvinsvinäger i en bunke. Väg sedan upp vetemjölet

och ha i kryddor och bikarbonat.

Att jag alltid väger mjölet beror på att mjölet under lagringstiden i hemmet kan sjunka ihop och helt plötsligt innehåller den där dl mjölet 80 gram istället för 60 gram och 80 gram extra i en kaka kan bli en väldigt torr kaka.

Rör ihop de torra ingredienserna. Du kan också (som är lite enklare) sikta ner ingredienserna direkt i bunken.

Ta sedan elvispen eller köksmaskinen till hjälp av vispa ihop smör och farinsockret fluffigt. Färgen på blandningen går under vispningens gång från en mörk ton till en alltmer ljusare.


Ha i ett ägg och vispa igen (den som har Kitchen aid kan notera att jag bytt från ballongvispen till ett beater blade)

När ägget går in helt i smeten så börjar du hälla ner mjölblandningen lite i taget och röra om. Har du inte siktat innan så kan du göra det direkt ner i bunken.


Smeten antar nu en lätt seg karaktär. Häll nu i mjölk/vinägerblandningen. Vet inte om ni ser på bilden men vinägern har fått mjölken att börja skikta (samma effekt man får när man hetter upp filmjölk för att göra färskost)


Häll nu ned sirapen i smeten och rör ner den md hjälp av en slickepott. Att man rör i den är att man vill försöka behålla en viss lätthet i smeten och undvika att den blir alltför tung.


Vänder ner sirapen gör du enklast genom att dra slickepotten längs med bunkens väggar runt runt, och vända smeten ibland.


När sirap och smet gått ihop är du klar och det är dags att spritsa. Börja med att lägga ut bakplåtspappret på en plåt.

Ta sedan fram spritspåsen. Har du ingen kan du antingen använda en plastpåse (oanvänd självklart) eller forma bakplåtspapper. Ha handen såhär och trä spritspåsen över. Sätt gärna en klämma i botten så når inte smeten hela vägen ner, det underlättar när du ska klippa sönder påsen.

Börja sedan fylla på spritspåsen med smet.

Tycker du som jag att det är jättesvårt att dels hålla spritspåsen i en hand och slickepotten i den andra så kan du trä spritspåsen över en tillbringare eller annat så har du båda händerna lediga och det är lättare att skrapa ur bunken.


Klipp sedan hål i spritspåsen längst ner och börja sprita. Enklast är att hålla en hand högst upp på påsen som klämmer åt och sedan en längre ner som ger stablitet vid spritsandet. Själva kakorna skall vara cirka 3-4 cm i diameter och ha mellanrum emellan då de tenderade att flyta samman.



In i ugnen 8-10 minuter, ta sedan ut och låt dem svalna på ett galler.

Låt kakorna svalna av ordentligt och försök sedan att para ihop dem med någon som är i ungefär samma form och storlek.

Gör sedan fyllningen.
Blanda färskost, smör, florsocker och vaniljsocker. Ha även i skal från en citron, enklast är att använda ett sånt här zestjärn- en av mina favoritredskap i köket. Då får du bara med det gula på citronen och inte det beska vita.

Ha även i citronsaft från halva citronen. Inte roligt att fixa när man saknar citruspress och måste använda händerna till hjälp (tvätta dem innan) när man har fullt av små skärsår och självsprickor påsar och kylan i ostbutiken igår.

Vispa ihop ingredienserna.

Använd sedan en palett- ett annat av mina favoritredskap i köket

och med hjälp av den brer du fyllningen på den ena sidan av kakan, du kan ckså använda dig av en slickepott, en sked eller en spritspåse

här var jag lite snål med fyllning märkte jag när alla kakor gjorts, det är mer fyllning än man tror så det är bara att vräka på

Lägg på "locket" och voilá, whoopie pien är klar! Som sagt, söt som en macarong men enklare att göra.


Lite småkommentarer: Jag gillar mycket smak och jag drog ändå till med 1/2 tsk ingefära till men hade gärna dubblat både ingefäran och kanelen för att få en ännu tydligare pepparkakssmak. Med whoppisarna är det samma som med macarongerna, det finns ingen ände på smaksättningarna så testa och experimentera dig fram. Jag blev genast sugen på att testa en med violsmak, kommer kanske i en blogg nära dig snart.

Men nu hoppas jag inte att ni ställer er och bakar det här, julen handlar om att umgås med de man tycker om. Jag ska fira med goda vänner till familjen och deras hundar (som har figurerat här på bloggen då och då) och sedan ska jag bara ta det lugnt och pyssla med semesterbilderna från i somras. Det är dags att sätta in dem i album och scrapbooka lite. Ja ni ser, det här med pysslandet sträcker sig över många områden.

Oavsett hur ni firar, med vem och var så önskar jag er alla en jättegod jul. Drick gott, ät gott, skratta och njut!!

Kommentarer

Populära inlägg