Saffranstryffel

Nu var det länge sen jag skrev men tiden har upptagits av arbete i ostbutiken, bakande inför glöggfest, själva glöggfesten som blev en riktig hit med ostbricka och en massa andra godsaker, yoga, vinprovning och julbord, ett slutprov i den språkkurs jag läst och julfest på jobbet i fredags och sedan ostbutiken igen. Däremellan lite annat som har upptagit mina tankar, men som jag efter noga övervägande valt att lämna därhän för ett tag. Kryptiskt, ja, men det var också tanken.


Jag har tidigare i bloggen sjungit saffranets lov, denna världens dyraste krydda som jag verkligen älskar. Jag gjorde tidigare under säsongen saffransbullar och jag skrev då om att jag nästa gång skulle göra med en polish. Det gjorde jag och det blev så otroligt misslyckat (testa aldrig att göra ett nytt recept inför en fest- big no no) och bullarna blev tunga som sten. Istället för att slänga dem har jag de nu inne i ugnen på cirka 100 grader och gör istället skorpor. Lite mer stressigt blev det när jag dagen efter skulle göra nya bullar och gästerna kom vid ett, men det funkade det med. Och ja, de är söta (som en viss person påpekade) men saffransbullar ska innehålla mycket gottis- tycker i alla fall jag.

Men nu blev det ett litet sidospår, men ni förstår inläggets tema: saffran. Det här receptet fick jag när jag gick konditorutbildning på Medborgarskolan för några år sedan under ledning av fantastiska Nik Märak och när det började lacka (dagens sämsta skämt) så gjorde vi de här fantastiska tryfflar. Enkla att göra, fantastiskt goda och så bara smälter de i munnen. Och saffransmaken....

Men nu ska jag inte låta er vänta, nu kör vi!

Saffranstryffel

Du behöver:
0,5 gram saffran
1 krm vodka
200 gram vit choklad( eftersom allt innehåller sojalecitin så har jag nu kapitulerat och använder Odense vit bakchoklad)
0,75 dl vispgrädde 40%
1 tsk hård honung

florsocker

Gör så här:
Dag 1
På kvällen dag ett mortlar du dina saffranspistiller alternativt häller en påse saffran i ett litet glas. Häll på vodkan och låt dra till dagen efter. Tillsättandet av sprit gör att smaken dras ut saffranet mycket bättre.


Dag 2
Ta fram den vita chokladen

och hacka den fint.

Koka upp grädde och honung.

Ta av från plattan och rör ner chokladen. Rör om tills all choklad har smält.

Ha sedan i saffransblandningen från dag 1 och rör om. Titta vilken otroligt vacker färg, som solsken och guld i samma kastrull.

Klä sedan en mindre ugnsform med smörgåspapper.

Häll ner chokladblandningen och försök få till den jämnt i formen.

Låt svalna av i rumstemperatur och täck sedan över chokladen med en plastfilm (så att den inte tar smak av andra saker i kylen) och ställ in i kylen över natten. Den är då lättare att hantera. Den räcker också om den svalnar i två timmar men det beror på hur mycket tid man har.

Ta sedan fram chokladen ur kylen och ta ut den ur formen.

Ta sedan en sked och "gröp ur" chokladen och använd sedan händerna för att göra små bollar.


Efter ett tag så tröttnade jag på skeden och "bröt" istället loss chokladen med händerna och rullade. Har du som jag väldigt varma händer så kan det vara svårt att göra tryfflar då chokladen smälter.

Skölj då av händerna då och då i kallt vatten och torka noga innan du börjar rulla igen. Formen på tryfflarna blir mycket snyggare om händerna är kalla.

Avsluta med att rulla tryfflarna i florsocker och lägg i en smörgåspapperklädd burk.

Jag brukar sedan förvara tryfflarna i kylskåpet i burken. De håller åtminstone en vecka. Det du ska tänka på är att ta fram den minst en timme innan servering så blir de lite extra otäcka. Och så här ser de ut:

Har valt att inte ange något antal då det helt beror på hur stora tryfflar man gör. Jag försöker hålla mina på runt 1,5 cm i diameter och får ut ungefär 60 stycken. Lycka till!!! De här är också en jättebra julklapp, slå in dem i lite cellofanpapper och ge bort till någon/några du tycker om! Glad andra advent!


Kommentarer

Populära inlägg