Nyårskrönika

Troligen kommer alla bloggar att innehålla en sån här nyårskrönika och jag vill självklart inte vara sämre, framför allt eftersom det är så mycket som hänt under det här året sedan jag startade den här bloggen. Den kommer mest att innehålla några länkar till mina egna favoritinlägg genom året.

Startskottet för bloggen kom efter att jag var på Sebastien Boudets brödkurs i februari (innan kursen blev bisarrt populär efter att boken kom ut och det nu står över 400 pers i kö för att gå den). Vilken inspirerande människa, att bröd kan vara så kul och framför allt så enkelt att göra och all lärdom man fick om maten man stoppar i oss. Numera huserar tillsatsfritt vetemjöl, osaltat smör och oraffinerat havssalt i mitt kök tillsammans med ekologisk kyckling och en himla massa ostar. Under sommaren läste jag även böckerna i serien Den hemlige kocken och har efter det ytterligare försökt att lägga om min kost (har dock några svagheter som jag nämnde i mitt inlägg om skämsmat) och efter att i somras ha tittat på serien Hugh's fish fight har jag blivit än mer medveten om vilka fiskar jag äter och hur bisarrt fisket inom EU och andra delar av världen är.

Bloggen startades främst för att vara en sporre för att utvecklas, visst man kan göra det på egen hand, på sin egen kammare, men det är alltid lättare om man har lite yttre press. Och även om jag den senaste tiden inte alltid har haft möjlighet att uppdatera så ofta som jag kanske velat så är den fortfarande en sporre för att lära mig nya saker. Och jag blir jätteglad när någon kommenterar om att de fått inpiration av mig eller lär mig nya saker om bakning, som att man ser att en surdeg är levande om man häller den i vatten (flyter den är den aktiv, får mig att tänka lite på hur man skulle se om någon var häxa under häxprocesserna).

Jag började som sagt i februari, namnet Happily munching är något som hängt med ganska länge och startar jag någon gång eget så är det det mitt ställe ska heta. Tror jag, om jag någon gång gör det ska det vara ett rätt basicställe som serverar soppor och goda kakor och bullar, självklart. Och saffransbröd året runt för att det är så otroligt gott!!! I början var jag inte riktigt säker på hur jag skulle utforma bloggen men har efterhand insett att den ska fungera som en pedagogisk sida (är lärartakterna som fortfarande sitter i) med mycket bilder och tips på hur jag skulle göra om receptet eller så att ni som läsare inte ska upprepa mina misstag.

Det här har jag bland annat hunnit med att baka under året:

I mars så bakades det tårta till jobbet

Jag gjorde även moules frites (som ska ätas idag till lunch) som är bra och miljövänlig mat.

I april så gav jag mig på att baka en lettisk kaka min mormor alltid gjorde till påsken när jag var liten med riktigt bra resultat. Blir troligen repris i vår. Jag gjorde även konfiterat anklår, som har blivit en klar favorit. Den tar tid att förbereda men när man äter den, oj oj oj, den bara smälter i munnen. Och med rödvinssås och en potatisgratäng till.... snålvattnet rinner redan till.

I maj gjorde jag världens godaste sallad med varm potatis och varm dressing och som en kontrast till det en grym peruansk pizza som är helt vegetarisk och som man även har en kall gräddfilsbaserad sås till. Ibland kan jag svänga ihop en sås de gånger jag köper hem pizza (ja, det händer också, men det är godare att göra själv)

I juni inträdde sommaren och det var dags för rabarbersaft där rabarber skänktes till mig från höger och vänster, ett stort tack för det!!! Jag "uppfann" också mitt första egna rulltårterecept som snart följdes upp av en riktigt chokladig variant till midsommar. Till midsommar gjorde jag även den här fantastiska jordgubbsmoussetårtan. Rulltårta är så enormt underskattat och tyvärr förstört av våra industribagerier till att bli en väldigt snuskig produkt, men riktig rulltårta- nam nam nam. Och vad jag börjar längta efter sommaren nu. Sommaren som på mitt arbete var rätt lugnt varför vi gick ut och passade på att testa lite utrustning :)


I juli så bakades det inte så friskt, då var det nästan skönare att bara ta en glass på bästa StikkiNikki på Götgatsbacken. Jag är egentligen laktosintolerant, och ska undvika att äta bl.a. glass, men den glassen är farligt god!!! Kommer att bli ett favoritställe i sommar också.

I augusti drog jag på semester till Spanien och åt en massa god mat. Den semestern kommer det att bli en repris på i år och längtar redan efter varma medelhavsvindar, iskall cava och fantastiska tapas! Augusti var även månaden jag började extrajobba i ostbutiken och jag har lärt mig så mycket om ost och vin under hösten. Jag har även hittat två nya marmeladfavoriter nämligen äpple med calvados och äpple, päron, havssalt och smörkola. Enda nackdelen jag kan komma på med jobbet är den distinkta ostdoften som ibland går in i håret. År 2013 får jag hitta en man som gillar ostdoften lika mycket som jag :)

Hela hösten har varit lite upp och ner, det har varit mycket jobb och mycket privat med en nära släkting som varit väldigt sjuk så orken har inte alltid funnits till till att baka eller uppdatera bloggen så mycket som jag velat. Tur att man har goda vänner och två söta killar att umgås med.


I september hann jag i alla fall med att göra en härligt frisk äppelsorbet med mynta och citron. Inser nu att jag fortfarande har lite kvar i frysen. Kanske går åt nu under ledigheten!

I oktober så fyllde jag år och det vankandes tårta. Och inte vilken tårta som helst utan en macarongtårta från Roy Fares dessertbok Sweet! Macaronger är annars min favoritkaka, och tror att flera inlägg har handlat om detta underbara bakverk som är värd sitt pris om man vet vilket hantverk som ligger bakom. Bäst macaronger görs av Sebastien Boudets bolag Macarong där man handbakar alla macaronger varje dag. Favoriten- lakrits självklart.

I november kom det 200:e inlägget och då var det dags att hylla min stora inspirationskälla mormor.

Och nu är vi i december och nu har koncentrationen legat runt julrecept där min personliga favoriter är de karamelliserade mandlarna och saffranstryfflarna . De första söta och knapriga och de andra med saffranssmaken som jag älskar.

Och nu står ett nytt år för dörren. Det recept som är mest tittat på är lakrits créme brulén, ett recept som tar lite tid. Men tiden utvecklar smakerna. Det finns dock andra recept på bloggen som tar mindre tid, och det är det som är grejjen, här kan man hitta recept som tar tid, som de konfiterade anklåren till snöbollarna som tar en halvtimme max att göra. Det finns något för alla.

Och har jag då nått mitt mål om att utvecklas, jag har kanske mer fått ett driv, för ett år sedan hade jag säkert aldrig sökt mitt extrajobb med ostar som är så otroligt roligt, jag har även blivit mer säker på mig och min egen förmåga. Men nej, jag har fortfarande inga planer på att sluta mitt dagjobb och börja baka på heltid. Det är fortfarande mycket jobb och det är svårt att starta ett företag när man är singel och sitter med diverse lån. Men vem vet vad framtiden bär med sig? Kanske väntar något nytt runt hörnet, kanske är det redan där?

Så, imorgon är det nyårsafton. Då vankas det härligt 80- tals doftande plankstek (lovar att lägga ut recepten här) och till tolvslaget ska det drickas mousserande rosévin med den fantastiska gräddberikade osten Brillat savarin (Androuet har öppet idag till 16 och imorgon till 15, så du hinner fortfarande köpa ;) )samt hallon. På vinprovningen vi var på innan julen så fick vi tips om att det var den ultimata smakkombinationen. Så testa det!!!

Men, oavsett hur ni firar nyår om ni är på en stor fest, om ni är utomlands, om ni är ett litet sällskap hoppas jag att ni har det jättebra! Och säger som jag sa vid jul, ät gott och drick gott och framför allt hoppas jag att ni alla får ett fantastiskt 2013!

Kommentarer

Populära inlägg