Snöbollar

Om vi fortsätter på temat enkla julgodisar så tror jag att det här receptet är det absolut enklaste av alla! Det lite feta i den vita chokladen bryts av med det lite syrliga i citronen och sen cocos. Jag skulle även kunna tänka mig att ta lime istället för citron och få lite mer dragning åt det asiatiska. Märks det att jag drömmer om att resa till värmen, just nu funderar jag allvarligt på att ta en enkel till Maldiverna och sälja cocosnötter eller annat på stranden, bara att få komma bort ett tag vore grymt. Men får drömma om nästa sommar så länge...

Men under tiden kan man mumsa på de här godisarna, så nu kör vi

Snöbollar
Du behöver:
3 dl cocosflingor (ICA har ekologisk)
200 gram choklad
1,5 msk citron

Gör så här:
Pressa citronen och ta bort kärnor och annat.

Lägg chokladen i ett vattenbad. Vattenbad är när man lägger en bunke av porslin, glas eller annat värmetåligt material över kokande vatten och låter innehållet (oftast choklad) att smälta.




När all choklad smält tar du bort bunken från vattenbadet och rör ner citronsaften.

Rör ordentligt innan du blandar ner 2 dl av cocosflingorna och rör om ordentligt.


Förbered sedan med cocosblandningen, en skål med minst 1 dl cocosflingor och en plastlåda där du täckt botten med smörgåspapper. Jag passade på att göra det här framför tv:n.

Ta upp lite cocosblandning och rulla till en boll som är cirka 1½ cm- 2 cm i diameter med hjälp av händerna.

Rulla den i cocos.


Lägg dem sedan i plastlådan med smörgåspapper emellan. De håller i kylen i minst en vecka och samma sak här som med saffranstryfflarna, ta fram den en timme innan de ska ätas så blir de godare. Även här har jag svårt att säga hur många jag fick ut då det beror på hur stora man gör, men tror att det blev runt 60 stycken.

Lite tips på hur man kan göra om de, ett fick ni där uppe, ett annat är att byta ut den vita chokladen mot mjölkchoklad eller mörk choklad och ha i apelsinsaft istället, eller varför inte testa med mandarin, det är riktigt gott. Tillvägagångssättet är detsamma. Lycka till!

Och på tal om snöbollar, så här har det sett ut på min balkong i veckan:

Kommentarer

Populära inlägg