Hallonmacaronger

Macaronger är för mig bakverket. Det som är så perfekt i smaker och utseende men så svårt att få till. När jag gjort det hitills har de blivit som paddor, för hårda, spruckit (som de gjorde den här gången). Det jag lärt mig på vägen är väg ingredienserna noggrant och blanda macarongsmeten noggrant. Själva smeten smaksätter man inte, men däremot tryffeln eller ganachen. Och färgen på macarongen ska avspegla vilken smak den har, en lakrits ska vara svart, björnbär lila, pistage grön o.s.v.

Receptet är från Roy Fares fantastiska bok Sweet! (extra sweet att han just nu gör sin andra bok, följer honom på Instagram och bilderna är otroligt vackra) men jag valde att göra rosa macaronger med hallonsmak då de var till en kollega och en av mina bästa vänner som slutade på jobbet. Hon fick välja färgen.

Men nu kör vi!

Macaronger efter recept av Roy Fares
Cirka 16 stycken

Du behöver:
Till macarongsmeten:
30 gram ekologiskt strösocker
70 gram ekologiskt florsocker
90 gram mandelmjöl (finns i välsorterade livsmedelsbutiker eller så kan du skålla och mala mandeln själv med antingen en mandelkvarn eller i matberedaren)
90 gram ekologiskt florsocker
70 gram äggvita
några droppar rosa livsmedelsfärg (jag använde Wiltons rosa men har hört att Squire´s kitchen är utan azofärgerna)

Till hallontryffeln:
200 gram vit choklad
40 gram hallonpuré
50 gram vispgrädde, helst ekologisk och absolut 40% (då man slipper undan alla underliga tillsatser)
20 gram honung
25 gram osaltat rumstempererat smör

Gör såhär:
Jag tycker att till en tryffel så behöver man inte ha färska hallon. Jag använde frysta. Kom bara ihåg att ta fram dem i god tid då det är lättare att puréa dem om de är helt tinade.

Sätt ugnen på 145 grader.

Blanda sedan strösocker och florsocker i en bunke. Jag brukar alltid ha florsockret genom en trådsil för att undvika klumpar i florsockret.

I en annan bunke blandar du sedan mandelmjölet och florsockret. Även dessa ingredienser silar du genom trådsilen.

Separera äggvitan från gulan ner i en ren bunke gjord av porslin eller metall (har du plastbunke är risken att du har någon fettrest kvar och vitan blir inte fast) och vispa med elvisp tills den blir fast. Vågar du så vänder du bunken upp och ner över huvudet och ramlar inte vispet ner så är det färdigvispat.



Tillsätt sedan sockerblandningen och vispa med elvisp tills det bildas en seg maräng. Marängen ska vara lite lätt toppig och väldigt glansig.

Tillsätt mandelmjölsblandningen till marängen samt karamellfärgen och vänd ner dessa försiktigt tills du får en jämn och glansig smet.





Ta sedan fram spritspåsen. Jag använder även en tyll (munstycke) för att få till snyggare macaronger (finns att köpa på bl.a. Bagaren och kocken, Kakburken samt Marsipanskolan)och för att förhindra att smeten rinner rakt igenom så kan du täppa till den nertill.

Jag har börjat fuska nu och har lagt spritspåsen i en karaff och fyller sedan på den. På så sätt har du båda händerna lediga.

Ta bort stoppet nertill, greppa spritspåsen och spritsa på en bakplåtsppperbeklädd plåt ut 32 stycken rundlar (cirka 3-4 cm i diamater) med mellanrum emellan.
Första gången jag ägnat mig åt att ta foton med hjälp av näsan- fråga inte!


Grädda mitt i ugnen 12-14 minuter. Kakorna ska absolut inte få färg!


Gör sedan hallontryffeln.
Hacka chokladen och lägg den i en skål som du smälter i ett vattenbad.


Sedan till hallonpurén. Lägg hallonen i en sil och använd sedan en sked för att pressa ut saften/purén ur hallonen.




Koka upp grädden, hallonpurén och honungen.



Häll detta över den smälta chokladen och rör om.

Klicka i smöret och rör ihop detta med hjälp av en slickepott.

Jag tillsatte lite rosa färg för att få upp färgeffekten lite, aja baja egentligen eftersom jag är emot tillsatser

Ställ in tryffeln i kylen och låt den står där en timme. Täck över med plast så att den inte drar åt sig av andra dofter i kylen.

Ta fram tryffeln ett tag innan du ska använda den så blir den mer lättarbetad.

Montering
När macarongerna har svalnat tar du dem försiktigt från smörpappret (som ni ser har mina hålats under) och försök matcha ihop två rundlar som är hyffsat lika i storlek.

Ta sedan den rumstempererade tryffeln och få dit tryffeln på den ena sidan med hjälp av en sked, eller spritsa ut med hjälp av en påse eller så kan man använda en sån här chic spritsare som jag fick för intjänade NK poäng :)

Fyll den med hallontryffeln

och spritsa som sagt ut tryffeln på macarongens ena sida

Sätt på locket så att den ser ut som en liten hamburgare och voilá, så här blev den, liten, söt och god och såååååå rosa :)

Bon appetit!

Kommentarer

Populära inlägg