Jordärtskockssoppa

Nu såhär i vintern är jag alltid lite småsugen på soppa och det får jättegärna vara vegetariskt som tomatsoppa, eller en klar grönsakssoppa eller som här, en jordärtskockssoppa. Första gången jag såg den här rotfrukten var i ett program av Jamie Oliver. Då hade denna "exotiska" rotfrukt ännu ej nåt Sverige och när det väl gjorde det var den snuskigt dyr. Nu säljer de en påse ekologiska med 300 gram för 10 kronor. Det här receptet har jag från NK:s matkalender (finns att köpa nere i Saluhallen), en bok med recept men även en kalenderdel om vilka råvaror som är bäst i säsong just nu. Som jordärtskockor, betor (en ny favorit, först koka och sedan smörsteka lättsaltade och pepprade- yum yum), räkor (som är jättegott att toppa soppan med), ostron (mumsigt!) och potatis.

Men, nu kör vi dagens recept, en soppa som både fungerar som sjysst lördagslunch men även som middag på kvällen om man ändrar tillbehören lite.

Jordärtskockssoppa
Du behöver:

600 gram jordärtskockor, helst ekologiska
2 st shalottenlökar
2 dl vitt vin (ta ett vin du tycker är gott men som inte är så fasligt dyrt)
2 dl hönsbuljong/kycklingbuljong
4 dl grädde (det funkar att göra på 3 dl och ta 40%-ig, den är utan tillsatser)
2 msk osaltat smör
salt (gärna oraffinerat havssalt) och peppar (direkt från kvarn är alltid godast)
citronsaft

Gör såhär:
Förbered en bunke med kallt vatten och citronsaft.

Skala med en potatisskalare och skär jordärtskockorna i mindre bitar.

Lägg jordärtskockorna i det kalla citronvattnet efterhand som du skalar dem då de har en tendens att bli missfärgade.

Skala och hacka shalottenlöken fint. Jag använde kniv men använder lika gärna matberedaren för att hacka också. Det är egentligen smidigare och så hinner inte tårarna att börja falla.

Blanda ihop vinet och buljongen i en skål.

Häll av vattnet och stek jordärtsockorna och löken i smör.

Häll över buljongblandingen samt grädden

och låt koka i minst 20 minuter. Jag brukar låta den puttra lite längre.

Ta sedan av kastrullen från plattan, häll soppan (ta i två omgångar) i en matberedare eller blender och mixa soppan slät.

Häll tillbaka i kastrullen, smaka av med salt och peppar (har soppan blivit för salt kan du ha i lite citronsaft, det neutraliserar saltsmaken) och låt den koka i 10 minuter till.

Och färdigt! Servera med ett gott bröd till och du har en riktig kanonmåltid!

Lite kommentarer, i grundreceptet har de rökt stekt sidfläsk till. Eftersom jag inte äter fläsk så har jag istället haft räkor på toppen men jag skulle även kunna tänka mig att det vore gott med exempelvis forellrom. Den är också lite trist i färgen så har man den vid en bjudning skulle jag lägga på en persiljekvist bara som lite extra piffing :)

Kommentarer

Populära inlägg