Min nyårsafton i bilder

Hoppas att alla hade det jättebra igår. Hemma hos mig förlöpte nyårsafton relativt lugnt, inga löften avlagda, men däremot har jag skaffat ett nytt motto som jag kommer att avslöja i slutet av det här inlägget.

På dagen tog jag en kort runda till city och gjorde årets sista inköp. Skulle ha träffat en gammal vän, som tyvärr inte blev av då hon låg hemma med öroninflammation. Fördelen är väl att med det avslutet på 2012 kan 2013 inte bli annat än fantastiskt!

När jag kom hem var det dags för lunch och vad annar passar utmärkt på lunchen än en god hummer. Dagen till ära hade jag även lagt fram min fina löpare från Jim Thompson (är ni i Bangkok måste ni besöka museumet, en oas i en annars hektisk stad och underbart god mat, där har jag ätit en av de godaste grön curry rätterna någonsin)

Till hummern serverades en liten citronklyfta, ett gott durumlevainbröd med franskt smör (oh la la, men utan för att vara ironisk, har man väl börjat med det franska smöret med havssalt vill man aldrig mer ha vanligt saltat smör på mackan) och en fantastisk Brie de Meaux.

Och till det serverades ett Rieslingvin.
Och nu kom julklappen från jobbet till användning igen

Inser att vinprovningen förra året var en riktig höjdare, dels för att kunna ge bättre tips till kunderna om vin till ost men även för att själv hitta vilket vin jag gillar. Riesling och Chardonnay har blivit klara favoriter.

Sen var det dags att börja förbereda inför middagen, plankorna skulle först oljas in och smöras

och sedan gjordes bearnaise (som självklart skar sig, men det gäller att vända det till något positivt, nu kan jag tipsa om en massa saker man kan göra för att rädda den) och även pommes duchesse som spritsades ut på plankorna.
Förkläde inköpt på Nytta design

Och så här blev resultatet, plankstek. En uppräddad bearnaise, pommes duchesse och oxfilé från Gotland från Charolaisrasen. Köttet bara smälte i munnen och allt var så gott!!! De där plankorna kommer att dyka upp fler gånger på mitt bord.

Sen var det dags för lite snacks och igår lyxades det till med de här fantastiska chipsen som jag har köpt på NK saluhall. Jag har för mig att de även finns på Cajsa Warg. Friterade i olivolja och otroligt krispiga, men väldigt dyra så det är kanske inget man köper till det vanliga fredagsmyset. Kan tillägga att de var extremt mycket billigare i Spanien och kommer nog att gå lös på några påsar i sommar.

Jag fick även en nyårspresent igår, en vinklad palett som jag gått och dregglat efter ett antal månader. Blir perfekt i det framtida tårtskapandet då den är lättare att arbeta med än den som är rak i bladet.

Om jag hade haft den tidigare så kanske jag hade gjort tårta själv, nu köpte jag på NK bageri. En champagnemoussetårta med en tunn strimma jordgubbssylt och sockerkaksbotten. Moussen var så lätt och fluffig med en tydlig champagnesmak. Resterna står i kylen och ska avnjutas under dagen :)

Kvällen avrundades med en liten bit Brillat savarin med hallon och ett glas rosa bubbel.

Och så nyårslöften, har jag inga, men jag har nyårsönskningar däremot. Köpte en tröja igår inne i stan och med det kom ett önskearmband som man skulle fästa runt handleden och önska sig en eller två saker. Önskade mig två och enligt instruktionerna ska önskningarna gå i uppfyllelse när armbandet trillar av.

Och mitt nya motto, en bekant till mig hade köpt den här tavlan på Desenio och jag tyckte att det var så himla bra att jag ville ha en själv. Så nu hänger den i mitt sovrum och är det första jag ser varje morgon är jag vaknar för att verka som inspiration för dagen.

Kommentarer

Populära inlägg