Blåbärspaj med mandel och vit choklad

För några veckor sedan gjorde jag en Tarta de alamandra. Sen dess har jag insett att jag troligen är allergisk mot stenfrukt men då jag vet att vissa frukter kan man äta om man hettar upp dem så tänkte jag att jag måste testa om det appliceras även på mandel. Och det verkar som om jag tål det, men bara om jag äter den i små mängder. Då jag har en kollega som inte gillar mandel så slängde jag även i lite vit choklad samtidigt som jag dubblade fyllningen från originalreceptet. Det spännande med att göra om och lägga till på recept är dels att det här numera är mitt eget recept men sen har man även aspekt två när man gör det, man har ingen som helst aning om hur det kommer att smaka. Men, utan att testa och våga kommer man ingen vart.

Blåbärspaj med mandel och vit choklad

Du behöver:

En pajform 22 cm i diamater

Till pajskalet:
160 gram mjöl, ekologiskt eller tillsatsfritt
120 gram osaltat smör
20 gram ekologiskt socker
1 ekologiskt ägg
Lite mandelmjöl och vetemjöl

Till smeten:
2 ekologiskt ägg
100 gram ekologiskt socker
100 gram mandelmjöl
4 msk grädde, ekologisk
75 gram vit chokladpellets
250 gram amerikanska blåbär


Gör såhär:
Värm ugnen till 180 grader.

Blanda mjöl, socker och smör till en sandig konsistens i en matberedare (inte som jag som roade mig med annat och fick en klump på en gång, degen blev istället jättekladdig och svår att få ut jämn i formen). Tillsätt ägget och blanda ihop till en jämn klump.







Kavla ut degen jämnt på ett mjölat bakbord. Med hjälp av kaveln för över degen till pajformen (som med fördel kan vara täckt med ett bakplåtspapper) och täck botten och sidor. Min deg gick sönder och då får man bara försöka lappa ihop så gott det går. Nagga degen med en gaffel och häll sedan lite mandelmjöl i botten. I mitt fall fick jag ta den kladdiga degen direkt i formen och sen få ut den med hjälp av fingrarna.







Gör sedan fyllningen. Vispa ägg och socker pösigt. rör med hjälp av en slickepott ner mandelmjöl och grädden och rör till en jämn smet. Ha sedan i den vita chokladpelletsen. Häll ut det i pajskalet.











Häll i blåbären och försök att fördela dem jämnt.





Grädda i mitten av ugnen 30-40 minuter.

För att se om kakan är klar tryck på den lätt i mitten. Är den fortfarande mjuk så låt den stå inne ett tag till.



Låt kakan svalna innan du serverar den antingen tillsammans med vaniljglass, lättvispad grädde eller créme chantilly (lättvispad grädde med vaniljsocker).



Och när du äter den, då känner du såhär:

Kommentarer

Populära inlägg