Bullar med färskost- och citronfyllning

Jag har alltid gillat smaken av citron, det drar alltid lite extra i munnen men det känns också friskt och läskande. Den här fyllningen hade jag klurat på ett tag och så fick jag lite färskost från jobbet och tänkte att jag kunde testa. Den var lite lösare än den färskost vi är vana vi och jag skulle nog rekommendera att man blandar ut färskosten med gräddfil för att få lite mer syrlighet. Resultatet blev en bulle som till smaken påminner lite om den pascha som min mormor gjorde till påsken när vi var små. Goda minnen är alltid något att sträva efter!

Bullar med färskost- och citronfyllning

Du behöver:

Till bulldegen:

500 gram ljummen ekologisk mjölk 3%
50 gram ekologisk jäst
200 gram ekologiskt socker
200 gram smör, osaltat
1100 gram ekologiskt/tillsatsfritt vetemjöl
5 gram oraffinerat salt
20 gram kardemumma

Till fyllningen (jag delade på degen och gjorde min på halva fyllningen men receptet nedan är om man bara har den här fyllningen:
800 gram färskost
100 gram ekologiskt strösocker
10 gram vaniljsocker
100 gram sukat

Råsocker till dekorering.

Gör såhär:

Börja med att lösa upp jästen i mjölken. Blanda sedan ner de övriga ingredienserna och kör i maskin i minst 10 minuter tills du fått en elastisk och mjuk deg.









När degen är klar, lägg den på bakbänken och låt vila i cirka 20 minuter.



Under tiden gör du fyllningen genom att med hjälp av en slickepott röra ihop ingredienserna.



Kavla sedan ut degen tunt och i en rektangulär form.



Stryk fyllningen över hela degen.



Börja sedan rulla ihop bulldegen till en tight rulle.





Skär med hjälp av en degskrapa rullen i 3 cm bitar och antingen så sätter du dem på plåten direkt. Jag valde dock att använda bullformar då jag vill att de håller formen lite.





Låt bullarna jäsa under gladpack i rumstemperatur i två timmar.





Under tiden värmer du upp ugnen till 210 grader.

Pensla med ägg och strö på strösocker.





Baka i mitten av ugnen i 18 minuter.



Kommentarer

Populära inlägg