Oaxen

Sommaren är en perfekt tid att gå på det där matstället du velat gå till länge men som det alltid är jättelång väntetid till. Förutsatt att det är öppet. Ett ställe jag gillar är Oaxen slip som ligger på Bockholmen på Djurgården i Stockholm. Själva restaurangen ligger lite off och första gången jag var där i höstas visste jag inte om jag var helt ute på vift eller på rätt väg.

Trots att det är sommar vet man aldrig och jag bokade bord. Charmigt, som jag ser det, är att man får garanterad plats utomhus om man bokar bord. Något fler restauranger borde ta efter.

Lokaliserat i ett gammalt skeppsvarv på Bockholmen som sedan Oaxen tagit över och byggt om huserar byggnaden dels slip som enligt hemsidan serverar bistromat samt Krog som serverar mer gourmetmenyer.





Självklart valde vi att sitta ute och njuta av det fantastiska vädret som var i fredags (inte idag, idag har det bara vräkt ner)



Svårigheten är oftast att välja vad man ska äta. Vad jag skulle dricka var dock självklart och då jag tänkte köra alkoholfritt så passade deras lemonadmeny väldigt bra, testade bland annat den brända honungscolan (smakade som smält calippo, ni vet GB:s pop up isglass) och sen en med smak av havtorn. Både fantastiskt goda men de hade även ingefära, mynta och flera andra smaker.



Vi bestämde oss till slut att ta ett tilltugg och en förrätt att börja med. Som snacks valde vi friterad kyckling från Hagbygård med majskräm. In kom två små bitar som var rykande heta och riktigt krispiga. Perfekt liten mumsbit!



Förrätten vi valde var grillat kalvhjärta och jordärtskocka med bryntsmörmajonnäs & dragon (som ett led i att testa nya och udda saker). Så hur smakade kalvhjärta? Det var som en bra och mör köttbit, perfekt balanserade smaker med jordärtskockan (så otroligt underskattad och så fantastisk god ugnsstekt).



Huvudrätten var lite knepigare. Har bestämt mig för att dra ner på rött kött (kommer ett blogginlägg om det ganska så snart) men den här gången tilltalade kött mig lite mer och bestämde mig för den grillade, hängmörade flanksteken med Vikentomater och rökt majonnäs. Bara att äta grillat, det är så gott och köttet var perfekt stekt. Valde det ganska oinspirerade tillbehöret pommes frites som även de var perfekt frasiga.





Sällskapet valde att ta friterad Nibblegris i Oaxens chilisås med sesammajonnäs och citrongräsolja. Smakade litegrann och den var riktigt bra (och jag som inte ens äter fläsk), knaprig, mycket asiatiska toner som gick ihop alldeles utmärkt.



Och man kan ju inte avsluta en middag utan något sött. Var egentligen proppmätt men tog in en rabarbersorbet med flingsalt och rapsolja. Underbart god, det söta mot det salta och oljan. Men det gäller att äta fort bara, för den smälte väldigt snabbt!



Så vad väntar du på? Gå dit och njut av den vackra sommarkvällen!






Kommentarer

Populära inlägg