Bullar med lakrits och jordgubbar

För första gången har jag faktiskt ingen som helst aning om vad jag ska skriva här. Just nu känns det som att sommaren bara flyger iväg, vet inte om det har att göra med att man blir gammal men känns det inte som att tiden bara går snabbare och snabbare? Samtidigt som det känns som att det blir roligare och roligare? I början av sommaren så hade jag en gammal vän över på balkonghäng och vi pratade just om det här, åldern när man peakar i livet, hon hade fått höra att hon troligen kommer att peaka vid 55 och jag vet inte, jag känner ibland också att det bästa ligger framför och det är inget fel att peaka längre fram, det betyder bara att det blir bättre och bättre hela tiden. Som det här med mina bullar, de har en allt starkare formkurva och vem vet, snart kanske jag skapar den ultimata bullen?


Bullar med lakritsfyllning 24 bullar

Du behöver:

Till bulldegen:


500 gram ljummen ekologisk mjölk 3%
50 gram ekologisk jäst
200 gram ekologiskt socker
200 gram smör, osaltat
1100 gram ekologiskt/tillsatsfritt vetemjöl
5 gram oraffinerat salt

Till fyllningen:

300 gram smör, osaltat
250 gram ekologiskt socker
5 gram lakritspulver

Jordgubbar, helst färska och om du hittar, ekologiska

Strösocker till dekorering.

Gör såhär:

Börja med att lösa upp jästen i mjölken. Blanda sedan ner de övriga ingredienserna och kör i maskin i minst 10 minuter tills du fått en elastisk och mjuk deg.



När degen är klar, lägg den på bakbänken och låt vila i cirka 20 minuter.



Under tiden gör du fyllningen genom att vispa ingredienserna luftigt. Smaka av lakritssmaken, jag kommer att ha i mer lakrits nästa gång jag gör de men testa gram för gram för jag misstänker att det blir medicinsmak om det blir för mycket lakrits.






Dela degen i två delar och kavla sedan ut degen tunt och i en rektangulär form.





Stryk fyllningen över hela degen.



Skiva sedan på jordgubbarna. Jag fick tag på vita ekologiska på skördemarknaden som restaurang Niklas hade, hoppas den återkommer i höst. Strö de jämt över degen.








Börja sedan rulla ihop bulldegen till en tight rulle.





Skär med hjälp av en degskrapa rullen i 3 cm bitar och antingen så sätter du dem på plåten direkt. Jag valde dock att använda bullformar då jag vill att de håller formen.







Låt bullarna jäsa under gladpack i rumstemperatur i två timmar.



Under tiden värmer du upp ugnen till 210 grader.

Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och strö på strösocker.





Baka i mitten av ugnen i 12-14 minuter. Ta ut, låt svalna och njut!





Kommentarer

Populära inlägg