Chokladbollar

Jag har varit usel på att uppdatera bloggen men kan helt skylla på ett alltför hektiskt privatliv samt att det varit lite andra personliga saker om gjort att jag helt enkelt inte haft lust. Men, nu i helgen har jag hunnit med fyra sorter som jag tänkte lägga ut snarast möjligt här på bloggen. För idag är det nämligen fikakalas för hela familjen (mamma, storebror och jag) då vi har födelsedagsperiod just nu och fyller år inom tre veckor. Det första tipset jag kan ge när man har bjudningar (som en annan person gav mig, men kom inte ihåg vem). Oavsett, se alltid till att du är klar före maten och gästerna kommer. Hellre att maten inte är helt färdig än att du öppnar dörren iklädd kimono. Och gör det inte svårare än det behöver vara. Jag har varit ledig några dagar och kunde göra några olika sorter, hade jag inte varit det så hade jag kanske bara kört på en tårta och någon kaka.

Men, den första kakan jag gjorde var chokladbollar. Va, tänker ni, chokladbollar har man ju gjort sen man var liten, men det här är ett helt annorlunda recept nämligen det som Sébastien gjorde i Nyhetsmorgon för tre veckor sen (och vilka bullar han gjorde imorse, det gjorde inte mina saffranscravings mycket bättre, måste göra saffransbullar snart) med smält choklad och nakenhavre.

Men här kommer receptet på
Chokladbollar (finns även här på Sébastiens fantastiska blogg)
Du behöver:
110 gram osaltat smör
110 gram strösocker (helst ekologiskt) eller cassonadesocker
140 gram nakenhavreflingor (Warbro kvarn har det i sitt sortiment, finns i Stockholm att köpa på 8T8 vid Mariatorget, annars kontakta kvarnen för att efterhöra om återförsäljare)
1 nypa havssalt
1 dl nybryggt kaffe
200 gram mörk choklad, 50-60% (försök hitta utan sojalecitin och andra tillsatser, vet att Coop har en som är utan)
En vaniljstång

Till chokladskiktet:
75 gram mörk choklad, 70%
10 gram matolja (jag använde rapsolja, bara den är smakneutral)

cocosflingor (ekologiska, Änglamark har)

Gör så här:

Blanda ihop sockret och saltet i en bunke. Brygg sedan kaffet.

Häll sedan detta över socker och salt blandningen och blanda väl.

Ta fram chokladen. Och att jag visar upp choklade lite extra mycket beror på att jag har den här fina chokladen jag köpte i Barcelona som är fritt från sojalecitin (scrolla er ner till rubriken Soja) vilket är jättesvårt att hitta i Sverige och vilket härligt knäckande ljud det gjorde när jag bröt isär den. Lägg dem i en metall- eller glas/porslinsskål.

Ta fram vaniljstången, skär en skåra mitt på stången och skrapa sedan ut fröna. Lägg dem på chokladen i bunken.



Stången kan du sedan spara och göra vaniljsocker

Klicka även ner smöret och smält alltihop över ett vattenbad. Vattenbad är då man lägger sin bunke över en kastrull med kokande vatten och låter innehållet i bunken att smälta.

Se så fin den smälta blandningen är!

Häll sedan ner kaffet i tre omgångar, d.v.s. häll ner 1/3, rör om, häll ner nästa tredjedel, rör om och sista tredjedelen och rör om.

Jag vill ju också ha, men hundar ska inte ha choklad då de blir förgiftade av det. Se men inte äta med andra ord! Han fick dock lite andra godsaker sen.

Ta fram nakenhavren och väg upp den.


Och blanda ner den i chokladkrämen. Rör väl.


Plasta in smeten och lägg in den i kylen. Jag hade bara i en timme, men jag rekommenderar att man har i den minst två då jag tror att smeten kommer att bli lättare att rulla. När jag tog ut den efter en timme upplevde jag att det fortfarande var alltför mjuk. Titta och känn på den hur den verkar.

Det lättaste sen är att man lägger gladpack på köksbänken och att man sedan med hjälp av en sprits spritsar ut långa strängar av smeten (ser smått suspekt ut). Har du sprits viker du ner överdelen över handen och fyller sedan påsen.

Du vrider om påsen upptill, håller i där med höger handen och har sedan vänsterhanden längre ner för stabilitet samtidigt som du klämmer mer högerhanden. Har tvärr ingen bild.

Men så här ser strängarna ut och använd sedan en kniv för att portionera upp de i lagom stora bitar som du sedan rullar till små bollar.


Smält under tiden 75 gram choklad och 10 gram matolja i ett vattenbad. Låt den svalna av lite så du inte bränner händerna.

Häll upp cocosflingorna i en lite djupare tallrik.

Sen är det bara att börja doppa. Jag tyckte att det var lättare att använda händerna men man kan säkert använda en sked också (jag tyckte dock att det var krångligare).
Först i chokladen.

Sedan i cocosen (man kan också rulla de i strössel eller varför inte pärlsocker).

Och sedan på en tallrik för att vila till sig.

Lägg sedan in chokladbollarna i kylen. Glöm dock inte att ta fram de någon timma innan servering. Med chokladskiktet som man gör så menar Sébastien att de håller i kylen i flera veckor utan att dra åt sig någon annan smak.


Kommentarer

Populära inlägg