Skämsmat

Jag har under hösten tittat på Kockarnas kamp (eller ja, tittat i efterhand och halvspolat, vem klipper programmen på TV4- tycker alla mattäclingar där är helt utan spänning numera) och nu i torsdags pratade de om skämsmat, ni vet en där maten som man gillar att äta men nästan skäms att berätta om. Alla har de, ingen talar om de. Så vad har jag för skämsmat. Sedan i somras har jag ju försökt att äta så tillsatsfritt som möjligt och där jag kan, även välja ekologiskt. Min skämsmat är egentligen en dryck- coca cola och för att göra det hela ännu värre- cola zero vilket betyder en massa tillsatser, färgämnen, sötningsmedel. Mer skämsmat är köpepizza då jag vet att det inte direkt är några toppingredienser som säljs och sen kyckling, när jag äter ute då jag vet att för det priset som rätten kostar så kan det knappast vara ekologisk kyckling utan en sån där stackare som bor trångbott, får hormoner så att de växer snabbare, slaktas unga då de blivit för tunga för sina egna ben och sen sugs upp i en gigantisk dammsugare rakt in i en container och sedan iväg till slakthuset. Då kan jag må lite dåligt och ägnar kycklingen en tanke. Och så kan jag halka dit på sunkkakor, ofta, när jag inte bakar själv så försöker jag köpa tillsatsfria kakor som de från Duchy och vissa sorter av Jules Destrooper men ibland blir det budgetkakor. ja ja, ingen är perfekt och några laster måste man få ha här livet.

Vad har du för skämsmat som du smyger med att du äter?

Kommentarer

Populära inlägg