Tryffeldammsugare

Och här kommer ett recept från min absoluta favoritgottisbok; Roy Fares Sweet! Allt den mannen gör ser helt fantastiskt ut och så gott! De här tryffeldammsugarna fick man med när man köpte hans bok under signeringen
Vad det står i, det får ni se om ni kommer hem till mig :)

Och de var så goda att jag ville testa att göra de själv och precis som alla andra normala människor så har jag marsipan liggandes hemma utifall att... Den ena var rosa från början och den andra valde jag att färga in i blått. De som känner mig vet att blått (förutom rosa) är min favoritfärg och har väl i stort sett allt förutom blåa skor nu- men det är på gång! Men tills dess så får ni hålla tillgodo med att se de blåa och rosa tryffeldammsugarna!

Nu kör vi!

Tryffeldammsugare efter recept av Roy Fares

Receptet säger 18 dammsugare, men det beror helt på hur mycket fyllning man har i.

Du behöver:

Mörk chokladtryffel
150 gram 70%-ig mörk choklad (försök hitta en utan sojalecitin och aromämnen)
150 gram vispgrädde
50 gram bra honung
50 gram rumstempererat osaltat smör

Marsipanöverdrag
200-300 gram marsipan (finns att köpa antingen via Kakburken eller Marsipanskolan) Testa att köpa vit och så kan du färga in själv, då kan man också få till melerad marsipan

Chokladdoppningen
200 gram 70%- ig mörk choklad

Gör så här:
Koka upp grädde och honung i en kastrull.

Under tiden det kokar upp bryter du upp chokladen och lägger i en bunke.

Häll på mjölk och honungsblandningen på chokladen och blanda ihop lite lätt. Klicka i smöret och blanda sedan smeten slät med antingen en stavmixer eller en slickepott.





Plasta in bunken med tryffelsmeten noggrannt så att den inte drar åt sig smaker av andra livsmedel och ställ sedan in den i kylen i minst två timmar, om det går gärna över natten. Ta sedan fram den två timmar innan du ska använda den så blir den lättare att spritsa med.

Sedan till marsipanen som du antingen har i den färgen du köpt den i (ett tips är också att man köper färdiga marsipanlock då de är färdigkavlade redan) eller så färgar du nu in den med hjälp av livsmedelsfärger som finns att köpa på Kakburken, Marsipanskolan eller i Eter och essencefabriken som finns på Wallingatan i Stockholm.

Börja med att pudra bakbordet med potatismjöl. Eller, om man vill och det gör jag nästa gång, använder du en plastfilm under marsipanen och har även en plastfilm på marsipanen när du kavlar. Jag fick smärre andnöd av potatismjölet då det har en sån otäck konsistens att röra vid.

Kavla sedan ut marsipanen till en cirka 2 mm tjock rektangel. Eller nja, något som ser hyffsat ut som en rektangel. Eftersom marsipan är ett så förlåtande bakmaterial kan man skära och skarva till en rektangel.

Ta fram din spritspåse (har du ingen spritspåse kan du använda en vanlig 2 l plastpåse), greppa om toppen och vik ner över handen och använd sedan en slickepott och ha i tryffeln i spritsen. Du kan bli tvungen att lägga ner spritspåsen när du ska ha i det sista, om du inte har en assistent i köket- något jag saknar.


Klipp ett lagom stort hål på spritspåsen och spritsa en tryffelsträng på marsipanen. Vik över, skär av och lägg på en tallrik. Upprepa tills marsipan eller tryffel är slut.


Lägg in de i kylen och låt dem stå där cirka 30 minuter. När 30 minuter gått tar du ut marsipanrullarna och skär upp dem i önskad storlek.

Bryt upp och smärlt chokladen. Liksom i chokladbollarna så hade jag i lite matolja i chokladen för att få den lite mer rinnig.

Doppa dammsugarens ändar i chokladen och lägg sedan på bakplåtspapper för att stelna. Det tar cirka två timmar.




Och så här blev de till slut när de låg på kakfatet (som är från Jelly Bean)

Små, söta och farligt goda!

Och jag hade för lite marsipan till tryffeln så spritsade ut den överflödiga tryffeln och stack sedan ner kanderade violer i dem och vips så hade jag även chokladtryfflar till kaffet!

Och, och jag fattar inte att det här tipset kommer från mig. Om man tycker att det verkar gott men inte orkar göra tryffel så borde det funka att man ersätter den med nutellakräm. Då blir det ännu enklare och framför allt gott!

Kommentarer

Populära inlägg