Crêpes med ost och svamp

Ost, ost, ost och mera ost. Så kan man beskriva den här crêpen. Som jag skrev i inlägget om pannkakor så är pannkakor med matfyllning egentligen galetter och ska även göras på bovetemjöl. Men eftersom jag inte är fransyska och jag alltid gör lite som jag vill så gör jag det nu också. Jag har turen att arbeta extra i en ostbutik så fick med mig lite goda ostar där som jag kunde lägga i fyllningen, annars kanske det är lite lyxigt att slänga i en hel Saint Marcellain färskost i fyllningen, men fruktansvärt gott. Vill inte ens tänka på hur många kalorier en pannkaka innehåller!

Men, nu tänker vi inte på det utan nu kör vi!

Crêpes med ost och svampfyllning
Du behöver:

Pannkakor (fyllningen räcker till cirka 10 stycken)
En burk créme fraîche 34%
200 gram valfri svamp (jag tog champinjoner)
Saint Marcellain färskost, en stycken
Ost att gratinera med

Gör så här:
Skölj av och skär svampen i mindre bitar. Stek dem sedan i en klick smör tills de blir lätt gyllene. Salta och peppra svampen.


Häll i burken med créme fraîche och låt smälta ner i svampen.

Om man vill kan man känna sig nöjd med fyllningen. Jag hade dock i en Saint Marcellain ost som jag rörde ner i fyllningen tills den smälte in.



Lägg fyllningen i mitten av pannkakan och rulla ihop. Den går att äta redan nu men jag hade på lite extra ost att gratinera med och här väljer man den ost man gillar bäst, jag tog en comté, som också är min favoritost. Och pannkakorna funkar både att ha med sig som matlåda till jobbet

eller att man gratinerar den i ugnen på 150 grader i cirka 10 minuter tills osten har smält.


Och klar! Snabbmat när den är som bäst!

Fyllningen går självklart att variera i det oändliga, du kan ha i kött, grönsaker, svamp, andra kryddor, du kan använda grädde istället för créme fraîche. Mitt tips är att man fyller dem med det man gillar allra bäst! Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg