Mjölkchokladpannacotta

Ibland gör man såna där saker som man verkligen inte vill misslyckas med, som när man har ett viktigt projekt på jobbet eller ett föredrag eller när man ska laga mat till någon som man tycker väldigt mycket om och allt rent av skiter sig. Min snälla f.d. konditorlärare Nik hörde i förra veckan av sig och frågade om jag ville köpa 1 kg av Valrhonas nya choklad Dulcey, en ny 32%- ig mjölkchoklad med lite lätt smak av kola. Fantastiskt god! Min hjärna började spinna på en gång, vad skulle man kunna göra, möjligheterna var oändliga. Bestämde mig till slut för chokladmousse enligt ett recept jag gjort femtioelva gånger förut och moussen blev så vidrig. Blöt och chokladen blev som små smöriga fettpärlor. Det är i det här steget man får smärre panik. Man har två timmar på sig att komma på nåt nytt. Det är då jag kommer på att jag sett ett recept på pannacotta på Valrhonas egen hemsida och det fick det bli. Resultatet blev riktigt bra och jag tror att mottagaren också var riktigt nöjd med den. Så här kommer receptet på pannacotta. Chokladen måste inte vara Dulcey utan kan vara vanlig ljus choklad, men kan du få tag i den så...


Nu kör vi!

Pannacotta med dulcey choklad
2 personer
Du behöver:
85 gram choklad
5 gram glukos
50 gram mjölk
1 gelatinblad
100 gram vispgrädde

hallon till dekoration

Gör så här:
Väg upp chokladen och smält den sedan i ett vattenbad. Vattenbad är när du har chokladen i en bunke som du sätter i en kastrull med kokande vatten. Chokladen smälter då mer skonsamt.


Ta bort den smälta chokladen från vattenbadet och rör ner glukosen med hjälp av en slickepott. Chokladen tjockar nu rätt rejält och binds ihop.





Lägg gelatinbladet i ett vattenblad och låt blötas upp. Koka under tiden upp mjölken och lägg sedan ner gelatinbladet (väl utkramat) och låt smälta.






Häll mjölken över chokladen och rör om med en slickepott tills chokladen är glansig.





Häll chokladblandningen i grädden och blanda väl.





Häll upp pannacottan i fina serveringsglas. Jag valde att hälla dem i mina fina martiniglas. Ställ sedan in i kylen och låt stelna i minst två timmar.





Dekorera med hallon och ta- da. En relativt enkel, supergod och vacker dessert! Avnjutes helst i väldigt trevligt sällskap!

Kommentarer

Populära inlägg