Kanelhjärtan

I julas fick jag boken Pärlans konfektyr- Kolor, jazz och bakverk, gjord av ägarna bakom Pärlans konfektyr på Nytorgsgatan i Stockholm som säljer världens godaste kolor. Min favorit är, surprise surprise, lakritskolan. Även om pepparmint & polka slinker ner och just nu är jag väldigt nyfiken på arrak & choklad och kanderad ingefära. Med det i åtanke skulle man kunna tro att det första receptet jag skulle testa var just ett kolarecept. Då jag fortfarande inte köpt en sockertermometer så valde jag istället att baka något som jag faktiskt hade ingredienser till hemma- kanelhjärtan. Hade varit väldigt smart att lägga ut receptet innan Alla hjärtans dag i torsdags, men bättre sent än aldrig och det är aldrig försent att sprida lite kärlek till den man tycker allra bäst om. Lite enkel uppskattning som ett trevligt sms, en kram, en god kaka (ha ha) är något jag tror många av oss skulle vilja ha mer utav i vår vardag.

För egen del började helgen riktigt bra (på tal om uppskattning och trevliga meddelanden) med att min konditorlärare hörde av sig med ett erbjudande om att köpa Valrhonachoklad Dulcey till ett riktigt bra pris. Choklad är inte mitt starka kort (och inget jag äter så ofta eftersom jag är laktosintolerant) men hjärnan började tänka, chokladbiskvier, en lyxig chokladmousse, en grym chokladtårta (SvD hade en med lakrits i idag), pannacotta. Känner att det inte finns någon ände på möjligheterna just nu :)

Men, tills dess att jag hunnit hämta chokladen så får ni hålla tillgodo med Kanelhjärtan. Nu kör vi!

Kanelhjärtan
Cirka 50 kakor

Du behöver:
6 dl vetemjöl/360 gram vetemjöl (tillsatsfritt eller ekologiskt)
4 msk ekologiskt strösocker eller råsocker
2 äggulor+ vitorna till penslingen (självklart ekologiska ägg från frigående utomhushöns, säg det snabbt tre gånger)
250 gram osaltat rumstempererat smör
ekologiskt strösocker och kanel att strö över

Gör såhär:
Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Blanda antingen i en bunke eller på bakbordet. Ha i smöret i bunken (fick tag i osaltat franskt smör för halva priset, kändes väldigt lyxigt att baka med det)


mät upp mjölet


och sedan råsockret (hade i det då jag gillar smaken av det bättre)


och slutligen äggulorna (som du separerar från vitan genom att hälla gulan fram och tillbaka mellan äggskalehalvorna tills vitan nästintill är borta, vill man kan man även använda händerna)


nyp ihop ingredienserna med hälp av händerna (man kan använda maskin, men det är alltid lite roligare att använda händerna) till en jämn och fast deg.




Täck degen med plastfolie och lägg in i kylen i minst 30 minuter.


Förbered plåtar med bakplåtspapper. Arbeta bitar av degen mjuk och kavelbar, lite i taget och kavla ut på en lätt mjölad bänk. Jag valde att kavla ut den direkt på ett mjölat bakplåtspapper. Mjöla gärna kaveln också för att undvika att degen fastnar.




Blanda ihop strösocker och kanel i en skål.


Pensla kakorna med äggvitorna


och sikta över kanel- och sockerblandningen över kakorna relativt generöst.


Grädda kakan mitt i ugnen i 7-10 minuter tills de blir gyllebruna. Låt svalna och förvara dem sedan torrt och svalt.

Och se så fina de blev, härligt frasiga och "lagriga" inuti


och så här ser de ut. Riktigt mumsiga, frasiga och söta små kakor!

Kommentarer

Populära inlägg