Happily munchings semmeltest

Jag erkänner, jag är ingen Semmelmannen som äter en semla om dagen i en månad, även om jag skulle vilja, men misstänker att jag skulle se ut som en liten semla sen också. Men har hunnit med några stycken (dags att snöra på sig träningsskorna snart?!?) och har upptäckt att jag har samma favorit som förra året. Har två ställen till jag vill testa; Brunkebergs bageri och Tössebageriet.

Årets första semla intogs på Wienerkonditoriet på Biblioteksgatan (håller de på att stänga, det var helt tomt när jag gick förbi där sist). Mandelmassan utblandad i grädden som jag gillar bäst, god luftig bulle, men lite mild kardemummasmak och jag gillar också lite crunch i mandelmassan. Men helt godkänd och betyg 4/5.

Semla nummer två intogs på mitt favoritbageri Söderbergs bageri vid Telefonplan. I ärlighetens namn var det här semla nummer 2 därifrån och första gången upplevde jag den lite torr i bullen men den här gången var bullen perfekt, bra vispad grädde och god mandelmassa. Klart värt att åka till Telefonplan för! Och ett stort plus för de fina semmelpåsarna, de hade de på bageriet i min hemstad och får härliga nostalgivibbar av dem! Betyg 4/5

Semla nummer tre intogs på PO Choklad och konditori på Heleneborgsgatan på Söder. Och här har vi vinnaren! Den här semlan är den semla jag väntat på ett helt år. Perfekt luftig bulle med tydlig kardemummasmak, perfekt konsistens på mandelmassan, inte för lös, inte för hård och så har de lagt i lite extra kardemumma i den (framkommer det att jag gillar kardemumma?) och grädden är perfekt vispad! Snålvattnet rinner till bara jag tänker på den. Och nu sista veckan innan semmeldagen har de tagit fram en lite mindre variant. Betyg 5+/5.

Semla fyra fick jag helt gratis på jobbet och den var från Dessert och choklad Stockholm på Lilla Essingen. Jag vet att många andra är jätteförtjusta i den, men bullen var rätt intetsägande, grädden lite hårt vispad och mandelmassan alldeles för söt. Inte gott när man fortfarande känner sockerkristallerna i mandelmassan. Rys! Betyg 2/5.

Semla fem blev ett spontanköp på trevliga Petrus bageri på Swedenborgsgatan. Relativt nyöppnat och ett av få ställen i stan som säljer goda russinfrallor. Men semlan, lite trist och platt bulle men god mandelmassa med god nötcrunch i och bra grädde. Betyg 3,5/5. Är däremot ruggigt sugen på att testa deras semmelcroissant!

Provade även en semla från Petite France på John Ericssons gata 8 på Kungsholmen. Den skiljer sig från de andra genom att själva bullen är bakad på surdeg (och i min hjärna lite nyttigare). Men, som alla som provat att göra söta bröd med surdeg vet att om man beräknar sockret fel så jäser inte degen då sockret "äter upp" surdegen. Det hade den gjort i det här fallet, bullen kändes tung och väldigt "stabbig", grädden för hårt vispad. Mandelmassan var däremot kanongod med goda crunchiga nötbitar. Betyg 3/5 (och det blev uppräknat p.g.a. mandelmassan). (pris 35 kronor)

Det har även köpts semla hos Brunkebergs bageri på Regeringsgatan. En semla som fått fantastisk bra kritik i alla tester. Vad tyckte jag? God bulle med bra kardemumma smak, bra crunch i mandelmassan med småbitar mandel men överdosering av bittermandel som tog över och alldeles för söt mandelmassa. Grädden var också alldeles för hårdvispad och det var även för mycket grädde. Betyg 2,5/5 (pris 36 kronor)

Och på självaste fettisdagen så hade vi fått semla till jobbet från Älvsjö konditori & konditori som i flera år i rad fått bäst i test när det gäller Stockholms bästa semla. Och vad tyckte jag, helt okej bulle, kunde varit mer tydlig kardemummasmak. God mandelmassa med tydliga mandelbitar i. Bra vispad grädde. Mitt betyg 4/5


Jag har också testat en ny variant på Chokladfabriken
nämligen en chokladsemla där det var chokladgrädde och amaretto i mandelmassan. Riktigt smarrig, trots att jag inte är så jätteför choklad men den här grädde var så len och riktigt smaskig. Det kunde ha varit mer kardemummasmak på bullen som dock var väldigt fin och luftig. Betyg 3,5/5. Pris 36 kronor.


Och så har det promenerats ute i Winterviken där jag blev övertalad att ta en semla. Däremot så blev den delad den här gången och det delades också på en kanelbulle samtidigt (japp, börjar, tro det eller ej, att tröttna på semlor). Bullen var helt okej men utan tydlig kardemummasmak, bra konsistens på grädde men ganska mesig mandelmassa. Sällskapet var klart bättre än semlan som får 2,5/5 (själva sällskapet får 5+/5)


Rent generellt så tycker jag dock att semlorna är alldeles för stora, önskar att fler kunde börja sälja minisemlor då det är väldigt mättande med en hel semla. Med det sagt och med det faktum att jag redan ätit nio (dags att börja träna igen kanske???) så kommer nog att bli någon semla till och då uppdaterar jag här med en gång, men min vinnare; PO Choklad och konditori!!! Väl värt ett besök!

Kommentarer

Populära inlägg