London baby yeah

Japp, inser att det var ett tag sen jag skrev ett inlägg men det har varit en hel del på gång och när den dagen närmar sig så kommer jag att skriva om det här. Men nu tänkte jag skriva om något annat som också är lite försenat, nämligen min miniweekend i London hos en av mina gamla vänner. Och med gamla så menar jag verkligen det, vi konstaterade att vi känt varandra i snart över 20 år och titeln på inlägget är tillägnat vår beundran för världens bästa spion- Austin Powers.

Det var ett tag sen jag var i London och undrar om jag inte bodde hos henne förra gången också, då bodde hon i världens minsta lägenhet (kan ha varit max 10 kvm) där sovrum, vardagsrum och kök var ett och där toaletten var en trappa ner. Nu bor hon tillsammans med sin jättetrevlige pojkvän i en superfin två en bit ifrån centrala London. Men London, helt fantastiskt stad och helt galet vad mycket vi sprang. Hade ont överallt när jag kom hem och helgen efter sov jag som en stock, men så roligt och längtar redan tillbaka.

Resan börjar dock är jag lämnar ett regntungt Stockholm, kommer ovanför molnen och ser det här:



Helt fantastiskt!!! Skickade bilden till min kompis C (tack Norwegian för wi- fi) som tyckte att det var magiskt (inte själva bilden, men att jag kunde surfa på planet).

Direkt när jag landade blev jag mött på Victoria station, köpte ett Oyster card (biljett till tuben) och sen drog det av hem till henne. Slängde av väskan och så drog vi direkt ut på stan och in till Carnaby street.



där vi även gick förbi det jättegulliga varuhuset Liberty.



Vi hann med rätt mycket bl.a. spring förbi Forbidden planet (trodde att det skulle vara större), Hummingbird bakery (där jag tyvärr inte handlade något) och så var vi och åt på Nandos. Vi gjorde säkert en massa andra saker också men var så trött att jag inte fattade någonting till slut.

På lördagen tog vi en tur förbi parken i deras närområde, tog det här vackra kortet



intog en kaffe på Starbucks (vill inte ens tänka på hur mycket pengar jag gjorde av med där)

besökte Piccadilly circus



provade en ny vintermössa



som jag valde att inte köpa då jag såg en 5 cm stor kackerlacka springa över golvet inne i butiken. Jag kan tåla mycket och har kommit över min fobi för spindlar, men kackerlackor. Huuu, det värsta var att man såg det lilla snuskets tentaklar röra sig. Rys!!!

Vi besökte även Waterstones eller himlen på jorden. Fem våningar fyllda med böcker, botaniserade bland historiahyllorna och gjorde en hel del fynd. Hittade bl.a. en bok som inte finns tillgänglig i Sverige om mitt andra stora intresse bredvid det här, den ryska tsarfamiljen. Men så underbar affär och så konsumentvänlig med stora soffgrupper där man kunde slå sig ner. Min kompis passade på att sitta ner ett tag medans jag sprang omkring som ett barn i en godisaffär med min lista.

Vi kom även iväg till Cath Kidston, där jag dock kan rekommendera avdelningen nere på Selfridges. Mindre folk och lika bra sortiment!

Vi åkte även en hel del tunnelbana:



Och besökte svenska Bageriet där jag inhandlade en rejäl vaniljbulle. Jättegott och ett besök rekommenderas varmt!





Och så beundrade vi juldekorationerna som har gjort att jag eter jag kom hem har tyckt att de svenska dekorationerna har varit lite mesiga. I London fejksnöade det utanför den här affären t.ex.



På söndagen gav vi oss av tidigt, nu var det dags att besöka The London Eye.



Men först några stärkande droppar från Starbucks.



Är extremt höjdrädd, men konstigt nog så kände man inte av den höga höjden där uppifrån.




Jag och L, som snart ska starta sin egen veganska matblogg, lovar att tipsa er om den då hon ska vegana upp en del av recepten jag har här

Dock behövdes det efter detta en ordentlig lunch med chiliburger, lökringar och pommes. Tur att man gick så mycket hela tiden!!!



Kollade även in sötaste julskyltningen på länge, små pingviner gjorda på nespressomaskiner, juicepressar och koppar.



På måndagen så var vi och tittade på Buckingham Palace



och hade sån tur att vi hann se vaktavbytet. Så mäktigt! Hann även med en kaffe på vägen



och hoppas att svenska kaffekedjor och småcaféer hakar på den här idén om suspended coffee



där man betalar en kopp kaffe som sedan ges till någon mer behövande om denne kommer in och frågar om det. Borde kunna genomföras i Sverige också, d.v.s. ett slags tillgodo av en kaffe.

Vi besökte även Hyde park där ekorrarna var riktigt närgångna



och där vi såg det här riktigt häftiga trädet som man även kunde gå in under



och där vi avslutade mini weekenden med att äta proper fish & chips med en öl till (vågar jag säga att den var italiensk?)



innan det hastades iväg till Gatwick express och planet hem till Sverige igen. Allt som allt en helt underbar helg med trevliga värdar (som bjöd på superb veganmat på söndagkvällen, ska nog våga testa lite mer nästa gång jag är där) och som välkomnade mig tillbaka. Vore inte helt fel att möta våren lite tidigare i London!



Visst tänkte ni att jag skulle lägga in London Calling, tycker dock att den här låten är så fin!

Kommentarer

Populära inlägg