Brown sugar shortbread

Det är inte ofta jag lägger ut recept på något jag själv inte tycker var så gott. Jag har ätit shortbread förut och tycker att de är både små och söta och vet inte om det var själva farinsockret som gjorde att jag inte gillade det men upplevde att de var torra och smakade inte så gott. Men, smaken är som baken, d.v.s. delad och kanske det finns de som gillar kakor som inte är så söta. Jag tycker att ska man äta kakor så ska de vara just det :)

Receptet kommer från Roy Fares senaste bok United states of cakes och jag tror att nästa gång jag gör de så kör jag ekologiskt strösocker och ingen choklad.

Men nu kör vi!

Brown sugar shortbread 20 kakor cirka

Du behöver:

270 gram osaltat rumsvarmt smör
70 gram farinsocker, strö
300 gram tillsatsfritt eller ekologiskt vetemjöl

Garnering

200 gram mörk choklad (eller mjölkchoklad om du gillar det bättre)

Gör såhär:

Börja med att ha ugnen på 185 grader.

Vispa sedan smör och farinsocker fluffigt i en bunke.




Ha i mjölet och blanda ihop till en slät deg.





Lägg sedan degen på ett mjölat bakplåtspapper som ligger på en skärbräda och arbeta ut den tills den blir jämn. Är den fortfarande kladdig så kan du mjöla den lite mer. Täck sedan bakytan med ett mjölat bakplåtspapper och kavla ut degen till en rektangel cirka 25x14 cm (man kan även lägga ett bakplåtspapper på degen, kan underlätta kavlandet).



Lägg in skärbrädan i kylen i cirka 20 minuter.



Ta ut degen och skär rektangeln i rutor och lägg de rutorna på ett nytt bakplåtspapper.







Pricka kakorna (gör rätt djupa prickar då de gärna gräddas igen i ugnen)



Grädda kakorna mitt i ugnen i 20 minuter. Ta ut dem och låt de svalna av helt innan du doppar de i chokladen.


Flygande kakor

Hacka chokladen, lägg dem i en skål (inte plast) och smält den försiktigt i ett vattenbad eller i mikron. Vattenbad är när man sätter en skål över en kastrull med kokande vatten. Man gör detta för att hindra att chokladen bränner vid vilket den lätt kan göra om man smälter den direkt i kastrullen.





Doppa ena änden på varje kaka i chokladen och lägg den sedan på bakplåtspapper tills chokladen stelnat. Lägg den inte i kylen då choklad har en tendens att gråna vid kontakt med kyla.





Lägg upp på ett fat och tänk vad vackra de ser ut.



Jag kommer som sagt att göra om receptet till nästa gång, använda strösocker eller råsocker och inte doppa den i choklad och gör jag det så kommer jag att välja mjölkchoklad istället.



Och kan skryta om att jag sak se Sweeney Todd i april med underbara Peter Jöback i huvudrollen.

Kommentarer

Populära inlägg