Skagentoast

I min familj brukar vi inte vara direkt traditionella på julafton utan äter mer sånt som vi tycker är gott och som ändå är lite festligt. Genom åren har vi ätit plankstek, coq au vin, sjötunga walewska (som vi bytte ut mot en annan vit fisk då sjötunga är rödlistat), skaldjursplatå o.s.v. I år blev det paella (recept på det följer) och till lunch åt vi Skagentoast efter recept från Leif Mannerströms Skaldjur. Det blev dock lite svettigt då jag upptäckte att jag inte hade ägg till majonnäsen, hittade ett ägg, tappade dylikt ägg i golvet och tvingade sedan iväg mamma för att köpa nya ägg. Sedan flöt allt på och det blev jättegott. Jag gjorde receptet för bara två personer men nedan skriver jag ut det för fyra personer. Har också bytt ut Kalixlöjrommen som är med i originalreceptet mot forellrom då det är lite billigare.

Nu kör vi!

Skagentoast

Du behöver:
1 kg färska räkor
1½ dl majonnäs
1 dl créme fraîche
1 tsk dijonsenap
1 knippe finskuren dill
½ finhackad rödlök
1 bunt finskuren gräslök
salt och peppar
4 skivor kantskuret vitt bröd (jag behöll kanterna då mycket smak sitter där)
2 msk smör till stekning

Till garneringen:
4 msk forellrom
några dillvippor
färskriven pepparrot
salt och peppar

Gör så här:
Börja med att skala räkorna.



Skär upp dill, gräslök samt rödlök och blanda med créme fraîche, senap och majonnäs.









Salta och peppra.

Skär upp brödet och stek det gyllenbrunt i smöret (använd helst en järnpanna) och lägg sedan på hushållspapper som får suga upp överflödigt fett.





Blanda ner räkorna i majonnäsblandningen.



Lägg upp röran på det stekta brödet, lägg dit en klick forellrom, en dillvippa och strö på lite gräslök och rödlök. Riv sedan pepparroten över.



Servera och njut! Enligt boken duger bara öl eller brännvin men kan garantera att ett glas bubbel fungerar alldeles utmärkt!








Kommentarer

Populära inlägg