Shalottenlöksdressing till ostron

Använde Leif Mannerströms bok Skaldjur flitigt under julhelgen. Jag tillhör en av de som gillar ostron, men det blir inte så ofta att man äter det hemma, mest p.g.a. pillret att öppna de (ska inte dela med mig av tips, det finns säkert andra som kan tipsa om det, men ett tips är att de i fiskdisken ofta säljer ostronknivar billigt) och det är inte direkt "hej här sitter jag en fredagskväll ensam och knäcker några ostron" utan mer anpassat för festliga tillfällen, som annandag jul ackompanjerat med ett glas bubbel!

Det här receptet var okej, jag kommer att redovisa originalreceptet nedan, men jag ska nästa gång jag gör det göra lite ändringar:
- Mindre vatten, ska börja med att minska mängden till 1 dl
- Mer shalottenlök, eller ange att det ska vara två större
- Hoppa över dijonsenapen, som gjorde att dressingen såg grumlig ut
- Gör den dagen innan så att smakerna hinner dra in sig

Nu kör vi!

Shalottenlökdressing till ostron

Du behöver:
1½ dl vatten
2 finhackade shalottenlökar
½ dl god rödvinsvinäger
1 tsk ljus dijonsenap
nymalen svartpeppar

Gör så här:
Blanda vatten, rödvinsvinäger och dijonsenap.



Hacka shalottenlökarna fint.





Och blanda ner i såsen. Peppra och salta eventuellt.



Ta fram ostronen och öppna dem.





Häll över dressingen och ta även över lite citron om du vill.



Ät och njut :)




Det är såhär lycklig man blir av ostron

Kommentarer

Populära inlägg