Chokladsemlor från Chokladfabriken

Förra året så gjorde jag ett stort semmeltest, som inte kommer att upprepas i år då jag numera ska försöka minska lite på godsakerna och har t.o.m. börjat träna på gym nu (där fick jag in det också). Det roligaste är att "chocka" sin omgivning med att säga att man går och köper kakor på lösvikt som lördagsgodis., men det är riktigt gott och ofta äter man färre kakor än man vräker i sig godis.

Så i år ska jag som sagt inte äta så mycket semlor och kommer att koncentrera mig på två ställen: Chokladfabriken och Lundbergs konditori (f.d. PO (förra årets vinnare) och Söderbergs bageri) och jag börjar med Chokladfabriken som har samma sorts semlor från förra året. En kardemummavetebulle, Amaretto-mandelmassa och chokladgrädde (den till vänster) och kardemummavetebulle med chokladmandelmassa innehållandes chokladbitar och vispgrädde (den till höger).



Först till kartongen, den är så fin, älskar det där svartvita lite grafiska. Och jag får alltid lite Nightmare before christmas vibbar av svartvitt så det är klart jag tilltalas av den här.



Och sen semlorna i tvärsnitt:

Först amarettovarianten



Och sen den med chokladmandelmassa



Vad tyckte jag? Jag är inte så traditionell i valet av semlor och jag gillar att man experimenterar, men jag tycker att den med chokladmandelmassa kunde smaka lite mer choklad och jag tänker att man kanske kunde ha i choklad även i bullen och kanske göra lite briochestuk på den (åhhh, chokladbrioche med chokladmandelmassa och grädde, det är så man skulle dö av njutning) och jag hade även velat se lite mer chokladbitar. Så betyg på den 2,5/5.

Men amarettovarianten, my oh my, såååå god, amaretton är lagom avvägd, lätt vispad grädde med tydlig chokladsmak och mumsig mandelmassa. Är det något man kan anmärka på så hade det varit att få lite mer crunch i mandelmassan, men annars är den godare än jag minns den från förra året och ska jag mumsa igen så blir det den. Betyg 4/5!!!

Kommentarer

Populära inlägg