Kaffekurs hos Johan & Nyströms konceptbutik

Har ett tag tänkt att jag skulle nörda ner mig lite i kaffe och började med att gå den kursen jag tänkte gå redan i höstas nämligen kaffekurs hos Johan & Nyström som ges i deras konceptbutik på Swedenborgsgatan.

Kursen håller på i två timmar där det först ges en omgång teori, lite om kaffets ursprung, om tanken bakom Johan & Nyström där man tillverkar specialkaffe med hög smakkomplexitet och där man samarbetar med mindre jordbruk där kaffebönorna plockas för hand och där producenten ges skälig ersättning. Det mesta är även fair trade. Lite genomgång av olika sorters kaffe samt vilka olika metoder det finns för att torka kaffebönan. Allt under kursledaren Eskils ledning ( den mannen kan kaffe).

Vi fick även titta på butikens egna kafferostare (kan bara tänka mig doften när man rostar kaffet-mmmmm) och hur den processen går till.



Sedan var det dags för koppning och provning. Jättespännande och en chans att hitta nya favoriter i sortimentet! Hittills har jag bara kört med Hafursan och man testar inte gärna nytt då kaffet ändå kostar en liten slant (men väl värt sina pengar ska sägas), så det här var en perfekt chans.



Koppningen går till så att man häller vatten på det malda kaffet. Låter det dra i fyra minuter och sedan tar man nosen nära ytan, tar tre gånger med en sked och känner aromerna komma upp. Fantastiskt! När man väl gjort det är det ytan knäckt och samma doftupplevelse kommer inte tillbaka.



Sedan var det dags för provning. Skummet togs bort från kopparna och man gick runt med sin lilla sked som desinficerades emellan och smakade av alla kaffen. Så otroligt intressant, vissa kände man skillnad på , andra inte, en del var fruktigare och jag hittade några nya favoriter. Bl.a. köpte jag en annan etiopisk yirgacheffe och så hittade jag en Aricha som också var från Etiopien.

Slutligen redovisade Eskil tre bryggmetoder, en med en Hario, en med aeropress och en med chemex (har numera alla tre bryggarna) där vi fick prova och känna hur kaffet utvecklades olika beroende på vilken bryggmetod som användes. Det är något jag inte tänkt på, att det kan vara så olika beroende på det.

Med oss hem fick vi varsin påse med kaffe och så fick vi 20% rabatt på hela sortimentet och då köpte jag sorterna ovan samt en aeropress som ska få hänga med till Sitges nu i sommar.

Härnäst har jag tänkt gå en brewmasterkurs och riktig nörda in mig på bryggmetoder.

Nu kör vi lite kaffetema på musiken :)





Kommentarer

Populära inlägg