Enkel pastasås med lövbiff och soltorkade tomater

Ofta lägger jag ut recept på mer fancy pants recept men det är inte så att jag en vanlig vardagskväll ställer mig och gör paella eller konfiterade anklår utan när jag kommer hem från jobbet vill jag ofta att det ska gå snabbt, vara gott men ändå lagat från grunden. Då brukar pasta vara en bra idé och den här såsen som jag tipsar om nedan kan du slänga i vilket kött som helst i, tror t.o.m. det skulle funka med svamp. Och vill man vara extra lat och inte vill ha stora bitar av den soltorkade tomaterna kan man med fördel köra vitlök, créme fraîche och soltorkade tomater i matberedaren så får man en mer slät blandning. Man kan med fördel även ha i chiliolja alternativt torkad chili i såsen för extra hetta.

Men nu kör vi!

Pasta med lövbiff och soltorkade tomater

Du behöver:
75 gram soltorkade tomater
150 gram lövbiff, ekologisk
3 vitlöksklyftor
1 burk 34%- ig créme fraîche
salt och peppar

pasta av valfri sort och mängd

Gör så här:
Börja med att lägga de torkade soltorkade tomaterna i blöt så att de mjuknar. När detta är gjort, häll bort vattnet och skär tomaterna i grova bitar.



Ta fram vitlöken och hacka den och strimla sedan lövbiffen i tunna strimlor. Koka pastan under tiden.





Stek vitlöken lätt och bryn sedan lövbiffen lätt.



Ha i de soltorkade tomaterna i pannan och stek de lätt.



Häll i créme fraîchen (har du i chiliolja eller chili så ha i det i detta skede) och rör om. Låt koka upp och låt sedan sjuda någon minut.



Ta fram pastan (jag använder oftast Paolo Robertos färska pasta) och häll pastasåsen över. Rör om så att sås och pasta blandas ordentligt.





Lägg upp och dekorera med en fin persiljekvist. Kan med fördel även hackas och blandas ner i pastasåsen.



Sådär, snabbt, enkelt och gott!!!!


Kommentarer

Populära inlägg