Paella mariscos

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har vi ingen direkt traditionell julmat hemma och i år kombinerade vi längtan efter något nytt med längtan efter Spanien. Är så extremt sugen på att åka till Barcelona, ta en trip ner till Sitges, äta god mat på Nem och bara värma mig i vårsolen. Ha ha, och kanske skaffa barn i Barcelona som jag föreslog i Postkodmiljonären. Men, tills dess kan jag njuta av god mat, skaldjur och ett gott glas vitt vin till.

Nu kör vi! Även den här från Leif Mannerströms Skaldjur

Paella mariscos

Du behöver:
8 havskräftor
8 gambas med skal (jag bytte ut mot vanliga räkor)
1½ dl olivolja
3 tomater, ekologiska
250 gram rensad bläckfisk
2 krossade vitlöksklyftor (jag hackade mina)
1 knippe grovt skuren salladslök
400 gram långkornigt ris (jag använde arborio/risottoris)
2 pkt saffran (jag körde 4 paket)
1 liter skaldjursbuljong (jag använde ekologisk kycklingbuljong, funkade lika bra)
1 kg tvättade och rensade blåmusslor
200 gram tvättade hjärtmusslor (jag hoppade det då jag inte hittade det)
1 pkt tinade gröna ärtor
salt och peppar

Gör så här:
Hetta upp oljan i en rymlig stekpanna.



Fräs havskräftorna och jätteräkorna lätt med skalet kvar. Eftersom jag körde vanliga räkor så hade jag först i havskräftorna och slängde i räkorna på slutet.







Ställ åt sidan med lock så att de håller värmen.

Ta fram tomaterna som ska skållas. Skär ett litet jack i tomaterna så blir de lättare att skala. Lägg i en skål, häll över kokhett vatten, lått ligga några minuter. Häll av vattnet, ta upp tomaten och dra försiktigt av skalet.









Skär tomaterna grovt.



Skär upp salladslöken i grova bitar.



Hetta upp olivolja i en gryta.



Fräs bläckfisken (fick tag på små minibläckfiskar) tillsammans med vitlöken.







Tillsätt tomaterna och salladslöken.



Tillsätt riset.



Pudra över saffranet.



Och häll sedan över buljongen.



Har hittat den här buljongen som är helt ekologisk, säljs bl.a. på ICA och Hemköp (och finns även som oxbuljong och grönsaksbuljong)- fantastiskt för oss som inte orkar göra egen!



Låt vätskan koka in innan du lägger på musslorna. Jag gjorde inte det och fick sedan koka musslorna lite för länge (tack och lov blev de inte sega). Så låt vätskan koka in till hälften innan du lägger på de rengjorda musslorna.





Låt koka under lock i cirka 10 minuter (eller till all vätska kokat in).



Ta sedan av grytan från värmen och låt dra ytterligare 10 minuter under lock. Smaka sedan av med salt och peppar. Under tiden kan man passa på att sitta och se lite allmänt julmysig ut vid granen.



Rör slutligen ner ärtorna.



Och ta- da- färdigt!



Lägg upp på tallriken och garnera med havskräftorna och räkorna.





Ät njut och tänk på varma sommarkvällar vid havet i Spanien med una copa de cava!



Kommentarer

Populära inlägg