Chocolate chip cookie brownie

Ibland kan jag få ett sånt enormt sug efter brownies, jag vet inte vad det är för när jag väl äter det tycker jag ofta att det är alldeles för mäktigt. Trots detta kan jag inte motstå Roy Fares kreation Chocolate chip cookie brownie. Finns det en bättre kombination än brownie och kakor? Annars är ju jag småkaksfantast och skulle med all sannolikhet varje dag i veckan välja kakor att mumsa på.

Nu kör vi!

Chocolate chip cookie brownie 12-16 bitar

Du behöver:

Cookiedeg

70 gram rumsvarmt osaltat smör
40 gram farinsocker
40 gram ekologiskt strösocker
55 gram ägg (1 ägg)
8 gram vaniljsocker
3 gram bakpulver (finns numera ekologiskt från bl.a. Renée Voltaire)
160 gram ekologiskt eller tillsatsfritt vetemjöl
70 gram mörka chokladknappar

Brownie

100 gram mörk choklad av bra kvalité
60 gram osaltat smör
150 gram ekologiskt strösocker
55 gram ägg (1 ägg)
3 gram oraffinerat salt
20 gram ekologisk kakao
30 gram ekologiskt eller tillsatsfritt vetemjöl

Gör så här:

Börja med att göra cookiedegen med att vispa smör, farinsocker och strösocker fluffigt i en bunke.



Tillsätt ägget och blanda väl.



Blanda i resten av ingredienserna och arbeta ihop de till en deg.







Låt degen stå i kylen medan du gör smeten till brownien.

Börja med att sätta ugnen på 205 grader. Täck en bakform 20x20 cm med bakplåtspapper.



Hacka chokladen fint och smält den tillsammans med smöret i en kastrull på medelvärme samtidigt som du rör om.





Ta bort kastrullen från värmen, tillsätt resten av ingredienserna och blanda ordentligt.









Klicka ner smeten i formen och fördela den jämnt med hjälp av en slickepott.



Dela cookiedegen i bitar, platta till dem lite lätt och fördela dem på smeten i formen.





Grädda mitt i ugnen i cirka 25 minuter. Låt svalna och skär sedan kakan i valfritt antal bitar. Den är rätt maffig så gör hellre mindre bitar och ta två :)








Kommentarer

Populära inlägg