Tiramisu

Nytt år och nya löften. Nyårsafton är den dagen på året när det ska vara lite glam och lyx och det återspeglas både i mat och i kläder. Min nya grej för 2015 är att ha lite mer röda läppar, äta mer vegetariskt och träna mer. För att fira in det nya livet gjorde jag på nyår en riktigt kaloristinn efterrätt- Tiramisu. Trots nyårslöften och annat så tror jag aldrig på en strikt diet, däremot gäller det att välja sina kalorier, kanske köpa en god kaka istället för att äta en påse lösgodis med ex antal e- nummer, att unna sig en god middag och kanske bara ta en chokladtryffel efteråt. Mitt motto är att man kan äta allt men inte alltid och inte alltför mycket. Med det sagt- tiramisu gjort efter ett recept av finaste Roy Fares (det levande beviset för att man kan äta allt bara man tränar samtidigt) som är en enorm inspirationskälla för mig! Jag körde receptet på halva och tycker nog att hela receptet räcker till åtta portioner, den är ganska kraftig.

Nu kör vi!

Roys tiramisu i glas 8 portioner

Du behöver:

Kaffedränkningen

170 gram ekologiskt strösocker
450 gram vatten
25 gram espressopulver, finmalet och av goda bönor
50 gram marsalvin
18 stycken saviardokex

Tiramisukrämen

500 gram mascarponeost
50 gram ekologisk vispgrädde, 40%
250 gram lösvispad ekologisk vispgrädde, 40%
60 gram äggula (4 stycken)
50 gram vatten
85 gram strösocker

Dekorera med:

ekologisk kakao

Gör såhär:

Börja med att göra kaffedränkningen som måste hinna svalna av innan den används till att hälla över kexen. Du blandar strösocker, vatten och espressopulver (antingen köpt eller att du maler själv, jag valde Johan & Nyströms Ethiopian Konga) i en kastrull och koka upp. Stäng av värmen, häll i marsalavinet (jag hade malvasiavin som är Sitges motsvarighet till marsala), rör om och låt svalna. Jag lät kastrullen bli ljummen i rumstemperatur och sedan la jag in den i kylen så den blev riktigt kall.







Under tiden den svalnar så gör du själva krämen. Blanda mascarponen med 50 gram grädde i en bunke.



I en annan bunke så vispar du 250 gram grädde, lättvispat.



Separera äggulorna från vitan i en bunke. I en kastrull blandar du vatten och strösocker som du sedan låter koka i 2-3 minuter. Häll sedan sockervattnet över äggulorna samtidigt som du vispar på maxhastighet (annars kan äggulan koagulera och det blir äggröra av allt) och vispa tills det svalnat.





Ha sedan i lite av äggvispet i taget i mascarponegrädden och rör om så att det blivit en slät kräm.



Vänd efter detta ner grädden och blanda tills du har en fin och slät kräm.





Sist ta fram dina kex, bryt de i småbitar. Originalreceptet säger att man ska hälla kaffedränkningen över kexen när de ligger i glaset. Jag tyckte dock att det var enklare att dränka alla kexen på en gång och sedan ha dem i glasen.











Nu är det dags att montera, lägg kexen i botten, på med tiramisukräm, sedan kex, tiramisukräm o.s.v.Avsluta med tiramisukräm. Ställ sedan in tiramisun i kylen i minst en timme (gärna längre). Originalreceptet säger att man ska toppa med grädde, men det känns i mina ögon alldeles för mycket så nöjde mig med att pudra över kakao och sedan servera.





Kommentarer

Populära inlägg