Pots de crème au chocolat

Jag är tjejen som inte älskar choklad högst av allt i hela världen, det är gott men det är inte fantastiskt och skulle jag välja skulle jag hellre äta småkakor resten av livet än choklad. På juldagen så bestämde jag mig dock för att göra en slags krämigare chokladpudding tagen från Roy Fares senaste bok Delicous som heter Pots de crème au chocolat. Och sen så kommer jag inte ihåg så mycket roligare historia kring det ha ha

Pots de crème au chocolat 6 portioner

Du behöver:

200 gram 55%-ig mörk choklad
110 gram ekologiska äggulor (6 stycken stora)
45 gram ekologiskt strösocker
3 gram oraffinerat salt
200 gram ekologisk mjölk, 3%
350 gram ekologisk grädde, 40%
1 vaniljstång

Garnering:

200 gram lättvispad ekologisk grädde
100 gram hackad choklad

Gör såhär:


Börja med att hacka chokladen och lägg den i en bunke.



Separera äggulorna från vitan och blanda äggulorna med socker och salt i en annan bunke.







Häll mjölk och grädde i en kastrull.



Dela vaniljstången på längden, skrapa ur fröna och lägg dem i kastrullen med gräddblandningen. Jag valde att lyxa till det och använde en vaniljstång från Tahiti, en tjock och glansig vaniljstång.







Koka under omrörning upp gräddblandningen och häll sedan ner den i äggblandningen. Blanda ordentligt och häll sedan tillbaks i kastrullen. Värm på medelvärme och under konstant omrörning upp blandningen tills den börjar tjockna.







Häll krämen över chokladen, låt den stå några minuter och gotta till sig och mixa den sedan slät med en stavmixer.









Häll chokladkrämen i koppar (jag använde små minikastruller från Le Creuset) och låt stå i kylen i minst två timmar.







I originalreceptet så dekorerades krämen med lättvispad grädde och hackad choklad. Jag hade dock saffransmousse kvar från julafton och valde att dekorera med den och med hallon. Jag skulle också kunna tänka mig att servera med grädde och skurna apelsinklyftor.





Kommentarer

  1. Hej!
    Åhhh så gott det låter! Det är verkligen bra att du visar steg för steg, är dålig på att göra efterrätter, blir ofta samma, tycker att det många gånger låter så krångligt, då är det jättebra med dina bilder.
    Ja, det hade ju varit roligt om vi stött på varandra i trängseln!
    Såg dig och ditt härliga skratt i " Nyårskaramellerna" ! Visste inte att du hade varit med och tävlat, hur gick det?

    Trevlig helg
    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) tanken är ju att man ska våga, men även jag kan backa för vissa desserter om det låter för krångligt

      Det gick bra, vann några slantar som har gått åt till en hel del resor det här året som gått

      Kram och detsamma :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg