Morots- och sötpotatissoppa

För några veckor sedan tittade jag på Nyhetsmorgon när Josefine Jäger var med och gjorde soppor och annan raw food. Jag har alltid tyckt att soppor passar bra på vintern, det är ofta nyttigt, värmande, helt enkelt comfort food som också är lätt att hälla upp i en termos om man är på väg ut på vinterpicnic eller enkel mat att slänga ihop om man får gäster. Fastnade för den här soppan som innehåller en av mina nya favoriter- sötpotatis. Har dock gjort om receptet lite, tagit bort kanel och lagt till ingefära. Nästa gång ska jag även tillsätta lite chili samt byta ut citronen mot lime för en mer asiatisk touch.



Du behöver:

1 medelstor sötpotatis (försök hitta ekologisk, men det kan vara svårt)
1 ekologisk medelstor morot
2,5 dl ekologiskkokosmjölk
2 dl vatten
1 msk lantbuljong eller ½ tärning
0,5 dl pressad ekologisk citron
1 tsk citronskal från ekologisk citron, rivet
1 cm ekologisk ingefära
0,5 tsk oraffinerat havssalt

Gör så här:
Värm ugnen till 175 grader. Skala och skär sötpotatisen och moroten i lika stora bitar och fördela jämt på en bakplåtspapperbeklädd plåt.



Rosta i mitten av ugnen 25–30 minuter. Låt svalna.



Koka upp kokosmjölk, vatten och lantbuljong i en kastrull.



Ha i det rivna citronskalet (riv innan du delar och pressar ur citronen), citronjuice, den rivna ingefäran och salt i kastrullen.



Häll soppan i en mixer eller använd en stavmixer och mixa slät.



Häll tillbaka i kastrullen, rör ihop. Häll sedan upp och servera. Kan tänka mig att även ha på lite hackad koriander så här på slutet :)





Kommentarer

Populära inlägg