Frasig pizza med karamelliserad lök, gruyére och timjan

Jag har ett beroende som är att jag har en sjukt många kokböcker och prenumenerar på fler mattidningar än vad som är sunt. Men, det ger inspiration och då och då kommer det recept som man verkligen vill prova för att det låter så himla smaskigt. I senaste numret av Mat & Vänner 5/2012 så kom det här receptet med. För er som inte har turen att bo i närheten av Söderbergs bageri och kan avnjuta det fantastiska dill- och västerbottenbrödet (så gott att det bara behövs lite gott franskt smör på) så är det här ett perfekt komplement till kräftorna.

Nu kör vi!

Frasig pizza med karamelliserad lök, gruyére och timjan

Till åtta bitar behöver du:
1 smördegsplatta på 250 gram (du kan även inhandla mindre plattor, det går lika bra det)

Till den karamelliserade löken behöver du:

4 stora gula lökar (som jag bytte ut mot rödlök då jag gillar det bättre)
25 gram smör (eller nåt sånt, smör är gott)
1 lagerblad
1 kvist timjan (jag smällde självklart till med tre kvistar)
salt och svartpeppar (helst nymalen svartpeppar, en helt annan smak!)

Till dekoration/Topping:

50 gram gruyére (en schweizisk hårdost och man kan också ta mer ost, ost är också gott)
färsk timjan, repad (d.v.s., riv dem av stjälken som är väldigt trådig och otäck att få i halsen)

Gör så här:
Börja med att karamellisera löken.

Skala och skiva löken tunt.

Har du en mandolin (grönsaksskärare) så kan du med fördel använda den då det dels går fortare men skivorna blir också mer jämna. Separera lökringarna från varandra.

Ett litet tips när man kommer mot slutet av löken är att man delar på den och skär halvan. Den sista biten är svårast att skära och kniven vill gärna slinta på den glatta löken, så är man ovan och vill spara sina fingertoppar så är det ett bra tips.

Lägg smöret i en traktörpanna eller en tjockbottnad vid gryta.

Lägg först ner örterna. Var försiktig med timjanen då den gärna fräser till i kontakt med smöret.

Lägg ner löken.

Stek på låg temperatur tills löken är mjuk och brynt utan att vara bränd, detta tar cirka 50 minuter.
Den ska se ut så här

Ta upp örterna ur pannan och smaka av med salt och peppar. Det här momentet kan man göra redan dagen innan.



Under tiden som löken steks lägger du ut smördegen på en plåt med bakplåtspapper. Sätt även ugnen på 225 grader. Har lite dåligt samvete att jag inte hann göra egen smördeg då det står med i Sébastiens bok och således med på min utmaningslista. Jag fick tag på rektangulära smördegsplattor men då gäller samma princip.

Jag delade dem sedan på mitten för att få kvadratstora smördegsbitar.

Med hjälp av en kopp eller ett glas trycker du sedan till i mitten av plattan så att det blir en fördjupning. Denna mittendel kommer inte att resa sig i ugnen.


Bred på lökfyllningen jämnt i fördjupningen på plattorna, lämna kanterna bara.

Grädda i mitten av ugnen i knappt 20 minuter.
Här ser man hur de reser sig men också att ugnen behöver en rengöringsomgång.

Under tiden de gräddas kan du repa timjanbladen och riva osten.

Ta ut pizzorna ur ugnen och strö över osten och timjanbladen.

Jag var lite snål med osten och man kan definitivt ha på mycket mycket mer än vad jag hade på.

Och voilá! Så här blev de, perfekt fluffiga och lagom stora.

Perfekt tilltugg till kräftorna!

Och de var lika goda att äta idag när de var kalla, perfekt picnicmat med andra ord! Om man nu skulle känna för en sensommarpicnic :)


Kommentarer

  1. Men hallå, vad gott det ser ut!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa i helgen :) går lika bra utan kräftor :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg